Der bliver arbejdet med mange forskellige teknologiløsninger i Fablab i Spinderihallerne i Vejle, som har åbent for alle hver tidsdag kl. 14-20.

Fire kommuner er med i internationalt fællesskab om designudvikling i skolen

Stanford University har skabt et globalt netværk, der verden over skal hjælpe lærere med at udvikle forløb med fokus på kreative løsninger, der udnytter moderne teknologi. I Danmark deltager fire kommuner.

Offentliggjort

Om FabLab@SCHOOL

Konceptet blev udviklet i 2009 af professor Paulo Blikstein påStanford University. Før var lignende tilbud kun foruniversitetsstuderende, men Blikstein oprettede et FabLab forfolkeskole- og gymnasieelever. I marts 2013 tog Aarhus Universitet,CAVI og Spinderihallerne i Vejle initiativ til at etableresamarbejdet i Danmark.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forhåbningerne var ikke overvældende, da leder af Fablab Spinderihallerne i Vejle Ana Catarina Cabral søgte et stipendiat på det amerikanske Stanford University i Californien.

Alligevel blev Ana Catarina Cabral én ud af 20 udvalgte på verdensplan, der rundt om på kloden arbejder med at inspirere lærere til, hvordan de kan anvende den nyeste produktionsteknologi i undervisningen.

Tankerne fra Stanford har hun taget med hjem til Danmark, hvor de praktiseres af Fablab@schooldk, der er startede som et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Spinderihallerne i Vejle, som tilbyder hjælp til at udnytte teknologier til at producere og udvikle kreative løsninger.

"Vi forsøger at udvikle nye måder til, hvordan man kan lære at fabrikere ting, og hvordan lærere kan arbejde med designtænkning og designudvikling i undervisningen. Samarbejdet går ud på at opbygge et netværk af danske lærere og pædagoger, som udvikler og deler deres ideer", fortæller hun.

Innovation ind i skolen: Viborg er størst på erfaringer

I Danmark deltager de fire kommuner Vejle, Aarhus, Silkeborg og Kolding med tilsammen over 30 skoler i samarbejdet, hvor lærere fra skolerne hvert år mødes til en årlig konference og tager på en årlig studietur til skoler i verden, som også er en del af det internationale fællesskab omkring FabLearn netværket.

Eleverne skal lære at stå ved deres valg

Kommunernes skoler bliver tilknyttet et lokalt Fablab, der byder på et stort udvalg af de nyeste produktionsteknologier.

"Her udvikler vi sammen med lærere undervisningsforløb, der skal hjælpe eleverne til at blive mere kritiske over for de ting, de udvikler. Det kalder vi refleksiv tænkning. Når du skal løse et problem, hvor der ikke er én løsning", siger Ana Catarina Cabral.

Eleverne skal blandt andet lære at retfærdiggøre deres valg over for sig selv og blive i stand til at håndtere de frustrationer, der måtte opstå undervejs.

Viborg gør skolens fag mere produktionsorienterede

"Tit vil dine valg nemlig ikke være oplagte for andre, og det kan også være, at de faktisk heller ikke står klart for dig selv. Derfor er det vigtigt, at du lærer at stå ved dine valg for at kunne forklare dem for andre. At være kreativ handler ikke om at kunne få en masse ideer", fortæller Ana Catarina Cabral.

Samarbejdet forsøger derfor at udvikle elevernes evne til at reflektere over, hvad de gør, og hvilke fejl de har begået undervejs og samtidig lære eleverne at sætte ord på, hvad de så har lært af deres fejl.

Lærerne prøver hinandens forløb af  

På samme måde er det tanken, at de deltagende lærere, udvikler og deler undervisningsforløb, når de mødes én gang om året.

"Lærerne præsenterer de koncepter, de har udviklet i løbet af året for de andre lærere, når vi mødes på den årlige konference. Og så er det tanken, at de bruger hinandens koncepter på deres egne skoler og forsøger at gøre dem endnu bedre".

Den årlige konference er åben for alle lærere og bliver i år afholdt 20. april på Dokk1 i Aarhus, hvor det vil være muligt at tilmelde sig workshops, der bliver afholdt i løbet dagen.

På konferencen vil forskere fra Aarhus Universitet og Stanford University, der har fulgt de fire deltagende kommuner, komme og præsentere deres resultater, som bygger på interviews med elever fra de deltagende skoler.