Anmeldelse
Den uundværlige autismemanual
God håndbog, der holder, hvad den lover
Som lærer for børn eller unge med autisme og alle deres klassekammerater er her en mængde helt konkrete råd, aktiviteter og værktøjer til umiddelbar brug i klassen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Du ved godt, at jeg ikke er så social, fordi jeg har autisme", sagde han, en af mine store elever, da vi forleden talte om, at han havde valgt at arbejde alene med en opgave i stedet for at indgå i et gruppearbejde med klassekammeraterne. Det vidste jeg godt, for det havde han før fortalt mig. Han er superselvklog og rigtig god til at fortælle mig, hvad der fungerer bedst for ham. Ellers kan jeg fremover hente hjælp i "Den uundværlige autismemanual - hvad enhver lærer har brug for at vide".
Fakta:
Titel: Den uundværlige autismemanual
Forfatter: Kathy Hoopmann
Pris: 269
Sider: 271
Forlag: Frydenlund
Bogen henvender sig til lærere i folkeskoler, specialskoler, ungdomsuddannelser, forældre og fagpersoner og er beregnet ”til at hjælpe lærere med at undervise og støtte elever med Aspergers syndrom”. Den er også relevant at bruge i forhold til elever med infantil autisme, atypisk autisme og GUA, men som forfatteren anfører i bogens indledning, er den ikke skrevet til lærere på specialområdet, når det handler om håndtering af komplekse problemstillinger med Aspergers syndrom og autisme.
Overordnet er bogen organiseret i to hoveddele. Første del indledes med et kapitel om de forberedelser, man som lærer kan gøre sig i forbindelse med at have en elev med Aspergers syndrom. Herefter følger kapitler om for eksempel organisering og struktur, håndtering af forandringer, at forstå andres perspektiv, kropssprog og meget andet. Anden del omhandler de sansemæssige udfordringer, der kan gøre sig gældende for børn med Aspergers syndrom. Hvert kapitel har en stringent opbygning: Først får læseren en beskrivelse af det pågældende emne og herefter en redegørelse for, hvordan dette kan komme til udtryk hos barnet. Efterfølgende er der forslag til, hvordan læreren i skolen kan støtte barnet, forslag til klasseaktiviteter og råd til samarbejde med hjemmet. I begyndelsen af bogen findes en emneoversigt, med hvilken det er muligt at navigere og finde helt specifikke og relevante emneområder.
Der er ikke meget jantelov over bogens titel – og heldigvis: For ”Den uundværlige autismemanual – hvad enhver lærer har brug for at vide” holder, hvad den lover læseren. En del af æren skal gå til den danske oversætter, der til fulde har formået at bearbejde bogen til danske forhold. At denne selv er autist og kan relatere til udfordringerne, skaber øget troværdighed. Bogen er velskrevet og kræver ingen forudsætninger at læse og er som håndbog meget let at anvende, blandt andet ved hjælp af emneoversigten. På indholdssiden gives læseren et nuanceret syn på elever med autismespektrumforstyrrelser, ligesom disse elever anskues som en del af et inkluderende læringsmiljø, idet forståelsesramme, værktøjer og aktiviteter hele vejen igennem bogen medtænker klassens øvrige elever som værdifulde aktører.
Jeg er ikke tidligere stødt på en bog, der giver så mange konkrete forslag til, hvordan jeg bedst kan undervise og støtte disse elever – og alle deres klassekammerater - i det almene læringsmiljø, hvilket må være en anbefaling til andre.