De nationale test kan slet ikke bruges som pædagogisk værktøj, hverken frivilligt eller obligatorisk, mener De Radikales Lotte Rod. Men hun tror mere på at få indflydelse via forligskredsen end at stå uden for og sige nej.
Nu tages de nationale test op i forligskredsen
Alternativet står ikke alene med sit ønske om, at de nationale test gøres frivillige for skolerne. Men selvom både SF og De Radikale er enige, vil de ikke stemme for Alternativets forslag. I stedet har de to partier bedt om at få testene på det førstkommende møde i forligskredsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alternativet: Timingen er rigtig til at gøre testene frivillige
Folketinget førstebehandlede i eftermiddag et beslutningsforslag fra Alternativet om at gøre de nationale test frivillige for skolerne.
"De nationale test forsvinder ikke, selvom De Radikale vælger at stå uden for forligskredsen", erkendte Lotte Rod, undervisningsordfører for De Radikale i debatten.
"Set fra mit synspunkt er det største problem ved testene, at de slet ikke er et pædagogisk redskab. Jeg er sådan set uenig med Alternativet, som vil gøre testene til et frivilligt pædagogisk værktøj, som skolerne kan bruge til at styrke den løbende evaluering af elevernes udbytte. For det kan de ikke bruges til. Eleverne får jo ikke en gang at vide, hvad de har svaret rigtigt og forkert på, så de kan lære noget af testene", sagde Lotte Rod og påpegede, at testene slet ikke bruges formativt.
Må ikke stå alene
Hun og Jacob Mark (SF) forklarede, at de i fællesskab har sat testene på dagsordenen i forligskredsen, og at de her vil forsøge at påvirke diskussionen og øve indflydelse på baggrund af den eksperthøring, der blev holdt på Alternativets og Enhedslistens initiativ sidste år.
Her fortalte forskere om de store problemer med testene i forhold til at måle elevernes faglige niveau korrekt og præcist og om, at mange af de yngste elever bliver nervøse og kede af det, når de skal testes, og at mange fagligt svage oplever dem som nederlag.
Nu ved politikerne, at de nationale test ikke måler præcist
De oprindelige partier bag testene, Socialdemokratiet, De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti erkendte da også i dagens diskussion, at testene har været kritiseret på flere punkter, at de skal udvikles og først og fremmest, at de ikke må stå alene.
"Men den betragtning, at de ikke skal stå alene opfatter jeg faktisk ikke som særlig betryggende", sagde Enhedslistens Jakob Sølvhøj. "For det tror da pokker, når de åbenlyst er skadelige for både elever og for det, der sker i folkeskolen", sagde han med henvisning til den kritik, der er haglet ned over testene fra især lærer- og forskerside.
"De har eksisteret siden 2010, så vi kan vel være enige om, at erfaringerne er så omfattende, at det ikke er rimeligt at slå hen som startvanskeligheder", sagde han og fortalte om en undersøgelse, hvor et flertal af lærerne fortæller, at testene forskyder undervisningen fokus, ikke mener, testene giver dem ny viden og først og fremmest heller ikke mener, testene gavner elevenes læring.
Han tilføjede, at skolelederne i undersøgelser om testene ganske vist ikke er nær så kritiske som lærerne;
"Men også her er der en opfattelse af, at testene har flyttet fagene i en uheldig retning. Så man kan spørge, hvem man egentlig vil bevare testene for? For hvis skyld - det er åbenlyst ikke for elevernes skyld. For de bliver ikke dygtigere, og nogle af dem bliver bange og kede af det. Heller ikke for lærernes skyld. Så er det for forligskredsens skyld? Det synes jeg er en lidt fattig grund", sagde Jacob Sølvhøj.
Blog: Gør de nationale test frivillige for skolerne
Selvom Alternativet og Liberal Alliance har ønsket om større frihed til skolerne til fælles, talte også Liberal Alliances Henrik Dahl imod Alternativets forslag om frivillige test:
"Der er to diskussioner. Dels om de nationale test fungerer perfekt. Dels om skoler skal kunne smyge sig uden om et mindstemål af evalueringskultur, eller om der fra statens side skal ligge et fast bundniveau af evalueringskultur", sagde Henrik Dahl og påpegede, at kun af det, der er skabt direkte af Vorherre kan man forvente det perfekte.
Han mente, at det er rimeligt at kræve en mere nøgtern kvantitativt funderet ide om, hvor barnet er foruden lærernes vurdering plus et redskab til at holde hånd i hanke med den generelle kvalitet i folkeskolen.
Alternativets Carolina Magdalena Maier sluttede debatten af med en undren over, hvad testene overhovedet er skabt for.
"Høringen i efteråret viste, at de ikke kan bruges som pædagogisk værktøj, og at særligt små børn ikke har spor glæde af dem. Og der fandtes jo udmærkede læse- og regneprøver før, som lærerne var godt tilfredse med, så hvorfor?" spurgte hun og takkede for SF's og Radikales ordførere for deres ærlighed i forhold til, at de selvom de personligt helst var fri for testene, så står de ved deres medlemskab af forligskredsen.