Over 1500 er samlet til KL's Børn & Unge Topmøde som har overskriften dannelse og uddannelse.
Foto: Maria Becher Trier
Minister: Forsøg med kortere skoledage
Betyder lange skoledage, at eleverne lærer mere eller bliver de trætte og umotiverede? Undervisningsminister Merete Riisager sætter gang i et forsøg, hvor op til 50 skoler får mere fleksible muligheder.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På KL's Børn & Unge Topmøde i Aalborg var skoledagens længde på dagsordenen fra morgenstunden.
"I kølvandet på folkeskolereformen har der løbende rejst sig en diskussion af skoledagens længde. Betyder det at børnene lærere mere eller er de så lange, at resultatet er trætte og umotiverede børn? Er der kun udfordringer med skoledagens længde eller også med dens indhold og tilrettelæggelse?" spurgte undervisningsminister Merete Riisager (Liberal Alliance) fra talerstolen.
Merete Riisager fortalte fra talerstolen, at hun til februar vil sætte gang i forsøg med udvalgte skoler som giver mere fleksible muligheder med tilrettelæggelsen af undervisningen.
"Jeg forestiller mig, at størrelsesordenen bliver 50 skoler i første omgang", sagde ministeren.
"Det kan foreksempel være ved at erstatte timerne til understøttende undervisning ved turboforløb eller talentforløb i fagundervisningen eller ved at reducere klassekvotienten. Det kan give erfaringer med, hvordan skoledagene bedst skrues sammen til gavn for eleverne".
Formand for KL's Børne - og Kulturudvalg Anna Mee Allerslev (Radikale) var meget tydelig om KL's holdning til de længere skoledage i hendes velkomsttale.
"Flere gode timer med dygtige fagfolk er bedre end færre", sagde hun, og understregede, at understøttende undervisning er en ny ramme, og at man lokalt tager diskussionen og bruger de frihedsgrader, der er.