Anmeldelse
Veje til engelsk
Trafikinformation til engelsklærere
Bogen anviser ikke en let, velasfalteret vej, som elever med dysleksi kan vælge, når de gerne vil suse mod mestring af det engelske sprog. ”Veje til engelsk” er en beskrivelse af, hvorfor det er så vanskeligt at lære fremmedsprog, hvis man har læse- eller skrivevanskeligheder.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
ADVARSEL: ”Veje til engelsk” leverer ikke en række grydefærdige mirakelkure til undervisning af elever med læse- og skrivevanskeligheder – ”Veje til engelsk” præsenterer ikke en ny metode, som gør det let og effektivt at sikre effektiv undervisning til elever med dysleksi – ”Veje til engelsk” giver ikke en ny og innovativ tilgang til undervisningsdifferentiering.
Fakta:
Titel: Veje til engelsk
Forfatter: Susanne af Sandeberg
Oversætter: Katja Julia Heuser
Pris: 85
Sider: 64
Forlag: Special-pædagogisk forlag
”Veje til engelsk” er en fagpjece fra Special-pædagogisk forlag. En tyk pjece eller en tynd bog. Vælg selv. Under alle omstændigheder er udgivelsen overskuelig og let læst. Og på trods af manglen på ny, glat asfalt på vejene til engelsk byder udgivelsen på en række nyttige informationer, som kan sikre en lidt mere sikker færden i trafikmylderet i engelskundervisningen.
”Veje til engelsk” giver en hurtig indføring i dysleksiens mysterier. Bogen forklarer kortfattet, hvilke vanskeligheder sprogindlæringen præges af, hvis man har læse- og skrivevanskeligheder. Bogens lidt forstemmende kvalitet er blandt andet, at den flere gange understreger, hvor stor forskel der er på elever med dysleksi. Eleverne har ikke de samme vanskeligheder, og de har derfor brug for forskellige strategier. Der findes ikke noget quick-fix. Bogen fremhæver igen og igen, at indsatsen er langvarig, og at det kræver vedholdenhed at hjælpe elever med læse- og skrivevanskeligheder til at mestre engelsk.
Bogen fremhæver to hovedproblemer: Elever med dysleksi drager ikke synderlig nytte af læsning og traditionel skrive- og læsebaseret glosetræning, og elever med dysleksi har ofte brug for særlig støtte til styrkelse af hukommelsen.
Bogen giver forslag til metoder eller tilgange til undervisningen uden at tilbyde egentlige strategier eller konkrete øvelser. Læseren kan måske savne lidt mere konkret hjælp, men på den anden side er det uhyre vigtigt at forstå, at der netop ikke er nogen let vej gennem dysleksijunglen. Det kræver vedholdenhed, forståelse, differentiering og fokus at hjælpe elever med skrive- og læsevanskeligheder til at beherske endnu et sprog. ”Veje til engelsk – når man har læse- og skrivevanskeligheder” tilbyder en overskuelig og let læst indgang til dysleksiens mange udfordringer.