Ministre siger nej til femårig uddannelse

Vi skal ikke gøre læreruddannelsen til en universitetsuddannelse i Danmark, lyder det fra uddannelsesministeren. Undervisningsministeren er enig og afviser, at lærernes prestige hænger sammen med uddannelsens længde.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreruddannelsen i Danmark skal ikke følge et finsk forbillede. Den skal hverken gøres til en universitetsuddannelse, som Danmarks Lærerforening gerne så, eller have specialiserede skoler til praktik. Det er den klare melding fra uddannelsesminister Esben Lunde Larsen.

Han peger på, at den danske læreruddannelse blev ændret i 2013 netop for at øge uddannelsens prestige for at tiltrække flere dygtige unge. Derfor skal den nye uddannelse have ro.

»Jeg er åben i forhold til kritik af læreruddannelsen, og jeg er heller ikke bange for at ændre noget, hvis det ikke fungerer. Men vi skal have sikkerhed, før vi gennemfører justeringer. Derfor synes jeg, vi skal give den nye læreruddannelse tid til at komme ordentligt i gang«, lyder det fra uddannelsesministeren.

Lang uddannelse giver finske lærere sexappeal

Esben Lunde så dog gerne, at man kunne få ansøgertallet i Danmark op. Men det skal ikke ske via store ændringer i uddannelsen - heller ikke ved at indføre specialiserede praktikskoler som i Finland.

»Vi har allerede gode muligheder for at afprøve ting i undervisningen og øge sammenhængen mellem forskning, teori og praksis«, siger han.

Han fortæller dog, at Uddannelsesministeriet arbejder på modeller, der er inspireret af de finske øveskoler, som skal forbedre samarbejdet mellem læreruddannelsen og folkeskolerne.

Studerende kommer i praktik hos ph.d.er

Ellen Trane: Længden er ikke lig status

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby er enig med sin ministerkollega. Hun ser ikke nogen sammenhæng mellem uddannelsens længde og status.

»Jeg tror, at man skal lade være med at gøre det til et spørgsmål om længden på uddannelsen. Jeg tror, at det også handler meget om, hvordan vi taler om vores læreres vigtige opgave«, siger hun.

Hun mener, at de negative historier, der præger mediebilledet, skader billedet af at være lærer.

»Der ligger en fælles opgave i at sørge for, at der også kommer en større bevidsthed omkring de mange gode ting, der fungerer. Vi skal have historierne ud om de steder, hvor der faktisk er lærere, der hver dag lykkes med deres undervisningsgerning«.

Undervisningsministeren besøgte sidste år Viikin Øveskole, men hun fortæller, at hun ikke så noget, der gør, at hun mener, at vi i Danmark skal følge den finske måde at drive folkeskole på.

DLF vil have en femårig uddannelse, men lærerstuderende er skeptiske