»Når man sender den første ansøgning, har man truffet beslutningen«, siger Mads Bilde Svendsen om sin beslutning, som han traf sammen med sin hustru efter lockouten i 2013 – han sagde op i Slagelse i foråret 2014 for at slippe for den lange transporttid.

Skiftede job:
 »Mine børn skal ikke være taberne«

40 timers tilstedeværelse på Nymarkskolen i Slagelse hang ikke sammen med Mads Bilde Svendsens ønske om at tage del i sine børns liv i Odense. Derfor sagde han op og søgte nyt job tættere på hjemmet.

Offentliggjort

ELEVERNE FÅR OFTERE VIKAR

Jobskifte og efteruddannelse er medvirkende årsag til, atfolkeskolers brug af vikarer og andre timelønnede lærere er stegetmed 45 procent fra skoleåret 2013/14 til sidste skoleår. Kun 12procent af det seneste skoleårs vikarer og timelønnede lærere haren læreruddannelse, viser en opgørelse fra Kommunernes ogRegionernes Løndatakontor.

Per Fibæk Laursen, professor ved Institut for Uddannelse ogPædagogik, Aarhus Universitet, kalder brugen af vikarer for en»nødløsning«.

»Det gælder især vikarer, der ikke er læreruddannede, ogproblemet er endnu værre, hvis den slags vikarer varetager længereforløb. Konsekvensen på sigt er, at elevernes faglige udbyttebliver mindre«, siger han til Politiken.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Beslutningen kom listende efter lockout-en. 33-årige Mads Bilde Svendsens ko­ne forsikrede ham ellers om, at de nok skulle klare de ændringer, som arbejdstidsloven ville medføre i deres fælles liv med to børn på to og seks år i den røde villa i Odense.

Se danmarkskort: Her flytter lærerne

Han var glad for både arbejdet og kollegerne på Nymarkskolen. Han havde gode karrieremuligheder, kollegerne var glade for at arbejde sammen med ham, og ledelsen tilbød ham en mere fleksibel løsning i forhold til arbejdstiden. Men alligevel gik han i foråret 2014 ind til skolelederen René Nielsen og bad om en anbefaling.

»Jeg havde ikke et andet job. Men det var ikke helt fair at indgå i en fagfordeling, når jeg godt vidste, at jeg ikke skulle være der efter sommerferien. Jeg var glad for mit job. Jeg havde været der fem år, og jeg syntes, jeg skyldte at melde ud«, siger Mads Bilde Svendsen.

Lærerne flytter efter bedre arbejdsvilkår

Sved på panden

Hver morgen klokken 7 satte han sig i toget fra Odense. I kupeen kunne han forberede undervisningen og tjekke intra.

»Pludselig ville de timer være spildt. Jeg skulle lægge mange flere timer på skolen. Jeg ville hverken kunne hente eller aflevere børnene. Min kone er også pendler. Døgnet havde for få timer. Jeg kunne simpelthen ikke se, hvordan jeg på en retfærdig måde kunne være forælder«.

Sommerferien nærmede sig. Ti ansøgninger var skrevet. Og Mads Bilde Svendsen havde stadig ikke et job på Fyn.

»Jeg fik sved på panden. Jeg havde slået en cirkel om Odense, hvor jeg søgte job i en radius af 40 kilometer. Jeg tænkte, at det måtte være godt nok. Jeg ville have en skoleleder, der ville udvikling. Og jeg ville have pædagogiske udfordringer. Og det lykkedes også«, siger Mads Bilde Svendsen, som fandt en skole - Agedrup Skole - der kunne tilbyde ham den ønskede stilling på mellemtrinnet.

Nymarkskolen: Hver tredje lærer udskiftet siden 2013

Endnu en opsigelse

Men det gik hurtigt op for Mads Bilde Svendsen, at Aarupskolen (rettet 18/12 2015 kl. 8.46) lå på den forkerte side af Odense.

»Transporttiden i bil viste sig at være næsten lige så lang som til Slagelse, og der var ikke mulighed for fleksibilitet. Jeg var utroligt bundet. Så jeg tænkte: Kan jeg holde til det her?« siger Mads Bilde Svendsen.

Han mener, at han ubevidst tog beslutningen om at flytte en gang mere, da han allerede efter et par uger i det nye job installerede Jobnet-appen på sin telefon.

»Jeg følte mig utrolig dum, men efter fem måneder midt i skoleåret valgte jeg at trække stikket igen«, siger han.

Denne gang havde han fundet et nyt job, før han gik ind på skolelederens kontor.

»Jeg skulle have et job helt tæt på, så jeg kunne få den time om eftermiddagen med mine børn, som jeg savnede, og som gjorde, at de ikke ville være de sidste i institutionen hver dag«.

Hver tredje lærer er væk: Lov 409 tog min makker fra mig

Er jeg god nok?

I dag arbejder han på Seden Skole ikke så langt fra bydelen Vollsmose. Små tre kilometer fra hjemmet. Han er tilbage i indskolingen og føler på mange måder, at han er begyndt forfra. Siden tiden i Slagelse har han fået en del mere undervisning og er også i en periode gået lidt ned i løn. Men det er noget andet, der betyder noget for Mads Bilde Svendsen.

»Jeg sagde farvel til gode samarbejdspartnere og karrieremuligheder i Slagelse. Jeg er startet fuldstændig forfra. Jeg skal bevise mit værd igen. Og så kommer den der lille usikkerhed. Var det bare dem i Slagelse, der så noget i mig? Det har været udfordrende, men også spændende at starte på noget nyt og opleve så forskellige skolekulturer«.

Han fortryder ikke. Han vil bygge noget nyt op, hvor han er nu.

»Mit arbejdsliv er ændret meget. Men det ville det også være, hvis jeg var i Slagelse. Nogle gange er jeg ikke topforberedt, men det må jeg affinde mig med. Der er dage, hvor jeg ikke når alle de krav, der er i den målstyrede undervisning«, siger han.

Men der er også gode ting i det nye liv.

»Det er fedt, at jeg kan sætte mig ned og se et tv-program om aftenen med god samvittighed. Nogle gange sniger jeg mig til at forberede mig derhjemme, men så er det for egen regning. Jeg tror, jeg er blevet meget mere nærværende derhjemme«.