Karina Scheider Holmgaard skrev om bevægelse i sin bachelor. I dag forsøger hun at bruge bevægelse så ofte som muligt i sin undervisning.

Man kan også bevæge sig på tysk

Det er ikke kun i de store fag som dansk og matematik, at der er mulighed for at inkorporere bevægelse. Nyuddannede Karina Schneider Holmgaard har gode erfaringer med at få bevægelse ind sin tyskundervisning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan lever man op til reformens mål om, at eleverne skal bevæge sig i gennemsnit 45 minutter, og hvordan sikrer man, at eleverne får noget fagligt ud af at bevæge sig? Det er nogle af de spørgsmål, som Karina Scheider Holmgaard både har fokus på i sin bachelor fra lærerstudiet og i sin hverdag som færdiguddannet lærer.

Karina Scheider Holmgaard fortæller, at hun altid har været meget glad for tysk, derfor var det oplagt at skrive, hvordan nogle af reformens elementer kan inddrages i tyskundervisningen.

"Jeg vidste, at jeg ville skrive min bachelor inden for tysk, fordi det altid har været et fag, jeg interesserer mig meget for. Jeg syntes, at det var enormt spændende, at reformen har indført tysk fra 5.klasse. Og så kom jeg til at tænke, at det kunne være spændende at skrive om, hvordan man inddrager bevægelse i tyskundervisning på en måde, så eleverne lærer af det", fortæller Karina Scheider Holmgaard.

Hun fortæller, at hendes interesse blandt andet kom fra et tidligere praktikforløb på en skole, som ikke havde indtænkt læring i elevernes bevægelse.

"Der åbnede de op for gymnastikhallen i pauserne for at brænde nogle af de 45 minutter af, og så kunne eleverne løbe rundt derinde. Der stod jeg mest af alt og tænkte, at det ikke var det, der var formålet med de 45 minutter", fortæller hun.

Derfor undersøgte hun i sin bachelor de to bøger 'Logo! 5' og 'Ach so! Momo's Spätkauf' for at finde ud af, hvordan det er muligt at inddrage bevægelse i tyskundervisningen på forskellige måder. Hun satte sig derfor ind i begge bøger, og her opdagede hun hurtigt, at de to bøger ikke var lige gode.

"Det var sjovt at se, hvordan de to bøger havde grebet det an. Jeg synes helt klart, at 'Ach so' havde klart mest at komme efter i forhold til bevægelse. For med 'Logo 5' sad jeg og tænkte, at jeg ligeså godt kunne have bedt eleverne om at sætte sig på deres pladser og række hånden op. For det var så meget bevægelse, jeg følte, at der var i den bog", fortæller Karina Scheider Holmgaard.

Eleverne får mere energi i kroppen

Med inspiration fra bøgerne lavede hun forskellige øvelser med børnene. Blandt andet sendte hun elever på en løbestafet, hvor de på skift fik udleveret et stykke tekst, som de skulle forsøge at huske for derefter at løbe hen og skrive så meget ned, som de kunne huske. Efter øvelserne interviewede hun eleverne i mindre grupper om, hvordan de oplevede øvelserne. Og her fortalt eleverne, at de følte, at de havde fået meget ud af øvelserne.

¨De sagde, at de havde en helt klar fornemmelse af, at de fik noget ud af det. For det første var det sjovere at bevæge sig, men de følte også, at de fik mere energi i kroppen, og så følte de også, at de lærte mere af det, end hvis de bare sad og kiggede i en bog. Så de var alle sammen meget positive".

Tidskrævende at finde på øvelser

I dag er Karina Scheider Holmgaard blevet ansat på skolen, hvor hun udførte øvelserne under sin bachelor, og hun forsøger at bruge så meget bevægelse i sin undervisning, som hun kan. Men selvom hun fortæller, at hun stadig kan bruge nogle af øvelserne, hun lærte under sin bachelor, og at hun også finder inspiration på clio online og Dansk Skoleidræts hjemmeside, finder hun det svært at nå op på 45 minutters bevægelse.

"Lige nu synes jeg, at man skal bruge tid på det. Man skal sætte sig ind i det, og man skal bruge lang tid på at finde noget, man synes er passende. Men jeg håber på, at det bliver nemmere med tiden".

Det ændrer dog ikke på, at hun mener, at der er gode muligheder for at bruge bevægelse i alle fag på alle klassetrin. Men det er vigtigt, at man er opmærksom på, at øvelserne skal tilpasses elevernes alder.

"Jeg har prøvet øvelser på de store, og de synes ikke, at det er så sjovt at lege, som de små. Så hos de store skal man helt klart tænke anderledes. Der tænker jeg mere, at man måske skal lave noget løb, hvor de skal ud og finde nogle poster og bruge det til noget. Det kunne fx være et grammatikløb", forklarer hun.