Christina Andersen og Marie Duhn er begge nyuddannede. Men særligt Marie Duhn, som har linjefag i materiel design, glæder sig meget til at udvikle faget og nyindrette lokalerne.
Foto: Pernille Aisinger
Fælles Mål 2015: Der er så meget andet nyt i håndværk og design
9.-klassespigerne på Utterslev Skole valghold klipper, hamrer og syer, mens de nipper til kage. De skal til afgangsprøve i håndværk og design. At skolen allerede arbejder med nye Fælles Mål har ikke fyldt meget, for deres lærer har hverken linjefag i sløjd eller håndarbejde og har haft nok at gøre med at få faget til at hænge sammen.
NYE FÆLLES MÅL
Fra det kommende skoleår er det de nyeForenklede Fælles Mål, der er gældende i den danske folkeskole. Menen række skoler og kommuner har besluttet at bruge de nye mål iskoleåret 14-15. Det gælder blandt andet hele Københavns Kommune,og Folkeskolens redaktion har derfor besøgt Utterslev Skole ogfortæller i en række artikler om lærernes erfaringer med de nyeFælles Mål generelt og i de enkelte fag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det overordnede emne er strand, og der er masser af kreative ideer til, hvad man skal have med til vandet: Et kombineret stole-bord, en sækkestol til babyer, en drage, en vendbar strandtaske med vandskyende stof. Utterslev Skoles valghold i håndværk og design består af cirka 15 piger, og de er godt i gang med det forløb, som de snart skal til afsluttende to-timers prøve i.
Idéfasen, hvor de brainstormede, tegnede mood boards og skitserede ideer gik super godt, og nu er de så ved at finde ud af, hvilke af deres fantasifulde tanker, der kan blive til virkelighed. Og hvor manglende håndværksteknikker eller materialer sætter begrænsninger for skaberværket.
"Det må køre lidt på gefühl. Jeg har overtaget holdet midt i året og ved ikke, hvad de har arbejdet med før. Vi har kørt hele processen igennem fra ide til produkt til evaluering, og de har eksperimenteret med materialer, men det har overrasket mig, hvor lidt man rent faktisk kan nå i kreative processer", fortæller deres lærer Christina Andersen.
Hun har ikke selv linjefag i hverken sløjd, håndarbejde eller materiel design, og hun er nyuddannet lærer, så det har krævet en del ekstraarbejde at få faget til at køre.
Fælles Mål 2015: Mål kan give børn forståelse for egen læring
"Jeg er faktisk overhovedet ikke kreativ. Eller faktisk er det gået op for mig undervejs i det her fag, at det er jeg jo alligevel. Men det har været temmelig angstprovokerende at skulle tage et hold, som så tilmed skulle til afgangsprøve".
Savner et fagteam
Så selv om Utterslev Skole er en af de københavnske skoler, som har arbejdet med nye Fælles Mål allerede i år, så er de nye mål ikke det, der har fyldt mest for Christina Andersen og 9.-klassespigerne.
"Selvfølgelig har jeg læst målene og forholdt mig og undervisningen til dem. Men jeg har jo ikke noget at sammenligne med fra tidligere. Og der har været så meget nyt i det her fag - både praktisk og teoretisk, at der har været nok at gøre med det".
Der er ikke et fagteam for håndværk og design på skolen, så Christina Andersen har ikke fået sparret meget med de andre sløjd- og håndarbejdslærere på skolen. Men Marie Duhn, som også er nyansat, men med linjefag i materiel design, har fundet og sat målene op på en A3-planche i håndværk- og designlokalet.
Ministeriet: Læringsmålstyret undervisning er ikke obligatorisk
"Jeg er først blevet ansat i oktober, så jeg har ikke nået så meget med faget endnu, men jeg er med til at gå lokalerne igennem og finde ud af, hvordan vi kan udvikle dem - rydde op, smide ud og finde ud af, hvad vi mangler. De skal jo lære at designe og ikke bare producere", fortæller Marie Duhn.
Hun har 4. og 6. klasse i et fag, de kalder krea, fordi det ikke helt er blevet til håndværk og design endnu. Hun har ikke selv lagt årsplanen, men har forsøgt at få nogle af de nye mål ind i faget via de forløb, hun har lavet.
"Jeg tænker, at det nye fag gavner eleverne mere, fordi de lærer at tænke i innovation, snarere end i at lave perfekte korssting. Men det er også udfordrende. Nogle af eleverne - måske særligt dem, som har svært ved at koncentrere sig - har været rigtigt glade for de bundne opgaver. De har svært ved at tænke kreativt og designe".
Svært at nå alle mål
Begge lærere synes, de nye mål virker gode, men Christina Andersen har svært ved at se, hvordan man skal kunne nå dem alle.
Fælles Mål 2015: Arbejdstiden er den største udfordring
"Jeg kan ikke se, hvordan man skulle kunne når innovation og entreprenørskab og at arbejde sammen med eksterne parter. Og nogle af målene er svære at omsætte i praksis. Der er mange krav til kendskab til kvalitet og resurser og forarbejdning, og det kan simpelthen ikke nås tidsmæssigt, fordi forløbene nemt kommer til at tage lang tid".
Hun har læst prøvevejledningen op for eleverne og forklaret den, og hun har lavet en tjekliste, så de kan se, hvordan de skal gå frem i den overordnede plan for prøven og selv følge med i, hvor langt de er i forhold til målene.
Men for pigerne, som næsten alle befinder sig i håndarbejdsdelen af lokalet, er det mest det praktiske i at få produceret deres ting, der fylder lige nu. De hygger sig og prøver deres ting af på hinanden, og er stadig i gang med at videreudvikle på deres fantasifulde projekter.