George DuPaul beskriver om adfærdsmæssige strategier i klasseværelset.

Konference byder på skolerelevante oplæg om børn og unge med ADHD

Der er flere oplæg med direkte relevans for folkeskolen, når ADHD-foreningen i begyndelsen af september holder sin årlige konference for professionelle, som arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD. Blandt hovedtalerne er en amerikansk ekspert i skolepsykologi og en svensk ekspert i håndtering af aggressiv adfærd.

Offentliggjort
Bo Hejlskov Elvén sætter fokus på, hvordan lærere og andre professionelle kan håndtere aggressiv adfærd.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professor og ph.d. i skolepsykologi George DuPaul fra Lehigh University i Pennsylvania, USA, taler umiddelbart efter velkomsten ud fra overskriften "Psykosocial behandling af ADHD".

George DuPaul forsker i behandling af mennesker med ADHD og relaterede adfærdsvanskeligheder og har udviklet konkrete metoder til, hvordan man kan arbejde med adfærdsregulerende interventioner.  Metoder, som han har uddannet skolepsykologer i verden over. George DuPaul har desuden udgivet flere bøger om emnet.

"På konferencen beskriver han sine mest effektive psykosociale interventioner for børn og unge med ADHD. Han fortæller blandt andet om adfærdsmæssige strategier i klasseværelset og giver eksempler fra sin forskning på, hvordan strategierne kan anvendes i praksis. Det overordnede mål med psykosocial behandling er at forbedre symptomer og at øge barnet eller den unges faglige og sociale funktion", fortæller uddannelseschef Susanne Ploug-Sørensen fra ADHD-foreningen.

Tema om skolebaserede interventioner

Ud over åbningsforelæsningen holder George DuPaul et skolerelateret temaspor, hvor han fortæller om effektive skolebaserede interventioner for børn og unge med ADHD.

"George DuPaul viser eksempler på adfærdsmæssige strategier, akademisk støtte, selvregulering, forældretræning og kommunikation mellem skole og hjem. Desuden gennemgår han relevante undersøgelser og viser, hvordan skoler konkret kan gennemføre evidensbaseret behandling", siger Susanne Ploug-Sørensen om det halvanden time lange oplæg.

Ny vinkel på aggressiv adfærd

I forhold til skolernes pædagogiske arbejde er den svenske psykolog, rådgiver og foredragsholder Bo Hejlskov Elvén også relevant. Han er specialist i ADHD, autisme og aspergers og har særligt fokus på håndtering af aggressiv adfærd. Og det er netop, hvad han holder oplæg om på konferencens anden dag.

"Aggressiv adfærd er almindeligt i hele det pædagogiske felt. Man har haft forskellige måder at forholde sig til det på, men det meste handler om, hvordan man skal få børn til at lade være med at være aggressive, ikke hvordan man håndterer det", siger Susanne Plug-Sørensen.

Effektive metoder til at håndtere aggressiv adfærd

Oplægget tilbyder en tilgang og nogle metoder til at håndtere og forebygge aggressiv

adfærd, som har vist sig at være effektive. Metoderne bygger på neuropsykologi og affektteori og tager udgangspunkt i forældres og personales måde at møde personen med adfærden på.

"Bo Hejlskov har undervist i mange sammenhænge, særligt i Sverige og i Danmark, og er kendt som en vedkommende og engageret formidler af både budskaber og metoder", siger Susanne Ploug-Sørensen.

Konferencen byder også på oplæg om ADHD hos unge, voksne og ældre. Den foregår i Kolding torsdag den 3. og fredag den 4. september. Du kan læse mere via linket til højre for artiklen.