Forskning

Især de svageste elever opnår bedre test-resultater, hvis mobiltelefonerne bliver forbudt på skolerne.

Ny forskning: Mobilforbud giver bedre læring

Skoler, hvor eleverne ikke må have mobiltelefoner med, har bedre test-resultater end skoler, hvor eleverne gerne må have mobilen med. Det viser ny engelsk forskning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores brug af smartphones er vel det, som eventuelle tidsrejsende fra fortiden for alvor ville lægge mærke til, hvis de besøgte 2015. Vi har hele verden ved hånden, og de små appetitlige skærme er nogle gange så indbydende, at den fysiske virkelighed kan have svært ved at konkurrere med telefonen.

En gruppe engelske forskere fra The London School of Economics and Political Science har undersøgt, hvilken effekt mobiltelefoner har på elevernes test-resultater. Som i Danmark har England ingen national politik på området. Derfor har forskerne haft mulighed for at tage udgangspunkt i skoler, hvor mobilen er blevet forbudt. Hvordan klarer eleverne sig før og efter forbuddet? Forskerne konkluderer:

Generelt opnår eleverne 6,41 procent bedre testresultater efter indførelsen af mobilforbud end før.

Og for de svageste elever er resultaterne endnu mere markant: Deres test-resultater bliver 14,23 procent bedre.

For den fjerdedel af eleverne, der opnår de bedste resultater, er der hverken en positiv eller negativ effekt af mobiler på skolen. Forskerne konkluderer at det drejer sig om, at de dygtigste elever er i stand til at koncentrere sig, uanset om mobiltelefoner er tilladte eller forbudte.

Læs mere via linket til højre for artiklen.

Elever: Mobiltelefoner forstyrrer undervisningen

 

Læs mere

Læs undersøgelsen her