Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Bryrup Skole sidder to børn bøjet over en førstehjælpsdukke. Selvsikkert og en smule stolt presser de hænderne 30 gange ned i brystkassen, hvorefter de uden tøven løfter hagen op, holder dukken for næsen og puster luft ind gennem munden. Og det virker. Brystkassen bliver pustet op.
Det foregår i natur/teknologi-lokalet, hvor mellemtrinet normalt bliver undervist i førstehjælp.
"Vi synes, at det ligger rigtig godt til natur/teknik. Det handler også om kredsløbet, anatomi og fysiologi, som vi i forvejen arbejder med. Det har betydet, at vi er fuldstændig sikre på, at førstehjælpsundervisningen bliver til noget, så den ikke ender i skuffen med dårlig samvittighed," siger Joan Bak.
Eksperter: Skemalægning skal sikre undervisning i førstehjælp
Hun er folkeskolelærer og færdselskontaktlærer på Bryrup Skole. Og eftersom førstehjælpsundervisningen ligger i det timeløse fag færdselslære, valgte Joan Bak at tage ansvaret for det.
Succes med natur/teknologi
Joan Bak er ikke i tvivl om, hvor vigtigt det har været for førstehjælpsundervisningen, at Bryrup Skole har lagt den ind i årsplanen for natur/teknik eller natur/teknoologi, som faget nu hedder.
"Det har betydet, at vi i langt højere grad får gennemført undervisningen. Vi er nu 100 procent sikre på, at børnene får den førstehjælpsundervisning, de skal have," siger Joan Bak.
Ud over det kan Joan Bak se, at undervisningen virker, og børnene bliver bedre.
"Jo mere de prøver det, jo mere sikre bliver de. Der er ingen tvivl om, at gentagelser er vigtige. På den måde ved eleverne også, hvad de skal gøre i en situation, hvor der er brug for det," siger Joan Bak.
Fastlægningen af faget har gjort det klart for lærerne på Bryrup Skole, hvad førstehjælpsundervisningen indebærer, og hvad der skal til for at gennemføre den. Sådan har det ikke altid været.
"Vi har oplevet, at undervisningen i førstehjælp ikke blev til noget. Der har været år, hvor vi har mindet klasselærerne om, at de skulle huske det, ligesom de husker færdselslære. Da regnede vi med, at det blev gjort, men det blev det ikke," siger Joan Bak.
Aflyst svømning banede vejen for førstehjælp
Før i tiden var førstehjælp en del af svømmeundervisningen på Bryrup Skole. En gang om året mødte eleverne op i svømmehallen uden at behøve badetøjet, hvor en livredder underviste dem i førstehjælp. Men da Silkeborg Kommune valgte at spare svømmetimerne væk, stod skolen uden førstehjælpsundervisning.
Det var her, Joan Bak valgte at blive ansvarlig for undervisningen i førstehjælp. Det er ikke hende, der underviser i alle klasser, men hun står for at organisere undervisningen.
"Jeg synes ikke, koblingen mellem færdselslære og førstehjælp er klokkeklar. Så det blev en del af årsplanen i natur/teknik. På den måde er det heller ikke klasselæreren, der har opgaven," siger Joan Bak.
Omlægningen havde også den fordel, at den tog noget af presset fra klasselærerne, som i forvejen har meget at se til.
Mere end at redde liv
Alle eleverne har kendt en, der har haft brug for førstehjælp. De interesserer sig for det, og Joan Bak har kun fået positive tilbagemeldinger.
"Elever synes, at det er rigtig spændende, og de vil meget gerne låne udstyret med hjem. De er imponerede over, at de selv kan udøve førstehjælp, når de finder ud af, hvor nemt det er at lære," siger Joan Bak.
For hende handler førstehjælpsundervisningen om mere end at redde liv. Det er vigtigt, at børnene lærer at hjælpe deres venner.
"Førstehjælp er meget mere end hjerte-lunge-redning. Det er også at hjælpe i stedet for at vende ryggen til. Det kan lige så godt være en, der slår sig, som har brug for hjælp," siger Joan Bak.
Ikke helt i mål endnu
Førstehjælp fylder meget på den lille skole 20 kilometer syd for Silkeborg. De har over de seneste år haft brug for førstehjælp. Lærerværelset er blevet ramt af to hjertestop, som takket være førstehjælp ikke betød døden. Og en elev var nær blevet kvalt i en bolle. Selvom Bryrup Skole har stort fokus på førstehjælp, er de ikke i mål.
"Vi er ikke på plads i udskolingen. Her ligger opgaven hos klasselæreren, men planen er, at vi får det skemalagt ligesom på mellemtrinnet," siger Joan Bak.
Hun har idéer til, hvordan skolen får det skemalagt på alle niveauer. Hun er selv idrætslærer og ser muligheder for at implementere førstehjælp her.
"Der er et Fælles Mål i idræt, der hedder idrætsskader. Der ligger den lige til højrebenet med førstehjælpsundervisning. Meget af den førstehjælp, man oplever, er omkring idrætsskader. Så der vil den passe godt," siger Joan Bak.