"Aftalen skulle i første omgang løbe et år og tages op til fornyet overvejelse inden det næste skoleår 2015/16. Fælles Forståelse har skabt ro og sikret et godt samarbejde mellem ledere, skolepædagoger og lærere om at løbe skolereformen i gang. Det samarbejde er helt nødvendigt for at børnene kan opleve en god skoledag", lyder det fra Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Furesø sikrer lærerne tid til forberedelse endnu et år

Lærerne i Furesø Kommune i Nordsjælland er også næste skoleår sikret godt 220 timer til forberedelse, som læreren selv bestemmer over plus i snit syv ugentlige forberedelsestimer på skolen. Lærerkreds, skoleledere, BUPL og kommunen er blevet enige om at forlænge den fælles forståelse fra sidste år uden at ændre et ord.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Processen har været så konstruktiv og fremadrettet, at vi ikke ønsker at starte med en hel ny tekst", fortæller formand for Furesø Lærerkreds Morten Krarup.

Furesøs lærere er sikret tid individuel forberedelse

I løbet af året er den fælles forståelse blevet evalueret blandt andet ved, at skoleledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter har været samlet og debatteret de problemstillinger, der opstået undervejs. Efter møderne er der udsendt notater til skolerne, der samler de fælles fortolkninger af Furesøs forståelse.  

"På nogle skoler sker der eksempelvis en ophobning af undervisningsopgaver. Vi har også fået flere undervisningstimer, og da vi har fleksibelt skema, har det betydet, at nogle lærere har store udsving i antallet af undervisningstimer. Trukket hårdt op kan nogle ende med at undervise i foråret og forberede sig i efteråret, og det er ikke hensigtsmæssigt", siger Morten Krarup. "Vi påtænker at fortsætte den proces også fremadrettet, så vi fastholder, at vi er et fælles skolevæsen med plads til forskellighed".

Parterne er enige: Fælles forståelse gavner skolen

Både repræsentanten for skolelederne i Furesø og repræsentanten for BUPL er også glade for, at den fælles forståelse fortsætter.

"Der kommer både mere og bedre undervisning ud af det, når vi sammen kan tilrettelægge den nye hverdag i en god forståelse", lyder det fra skoleledernes repræsentant Ulla Andersen i en pressemeddelelse.

Formand for Børne- og Skoleudvalget Henrik Poulsen mener, at den Fælles Forståelse i Furesø viser , at  den store udfordring med at gennemføre skolereformen kan løses på  en måde, der giver gode resultater for eleverne og sikre et godt arbejdsmiljø for medarbejderne.

"Det viser sig jo, at når vi går sammen og får trukket de gode eksempler frem, så rykker det for skolerne i Furesø. Jeg kan kun anerkende det arbejde, skolens parter har lagt i at få den Fælles Forståelse etableret som hele vores afsæt for at få den nye hverdag til at fungere med skolereformen, lyder det fra Henrik Poulsen.