Borgmester i Furesø Ole Bondo Christensen er glad for, at det er lykkes at nå en fælles forståelse om rammerne for lærernes arbejde næste skoleår.

Furesøs lærere er sikret individuel forberedelse

Lærerne i Furesø Kommune i Nordsjælland er næste skoleår sikret godt 220 timer til individuel forberedelse. De skal være til stede på skolen 35 timer om ugen i godt 41 uger om året. Furesø Lærerkreds er glade for, at det er lykkedes at nå til fælles forståelse med kommunen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg er meget tilfreds. Vi har altid haft et godt samarbejde med Furesø kommune. Selv om vi er lagt under et pres af folkeskolereform og arbejdstidslov, har vi insisteret på at det skulle være muligt at nå til en fælles forståelse. Der er givet og taget fra begge parter. Det er ikke fordi, at den fælles forståelse på nogen måder lever op til en A08 aftale, men det er en klar forbedring i forhold til lov 409", siger formand for Furesø Lærerkreds Morten Krarup til folkeskolen.dk.

Den fælles forståelse ligner meget den aftale, som er indgået i Silkeborg. Lærerne har 35 timers tilstedeværelse på skolen. Syv af de 35 timer, som lærerne skal være på skolen er afsat til teamsamarbejde, forberedelse og efterbehandling af undervisningen. Arbejdstiden bliver som udgangspunkt placeret mellem kl. 7 og kl. 17.

Silkeborg-aftale sikrer lærerne individuel forberedelse

Skolerne skal gennemgå lærernes opgaver

Morten Krarup fremhæver, at den fælles forståelse sikrer lærerne individuel forberedelse. Derudover er han glad for, at det er indført, at skoleledelserne skal se på de opgaver, som lærerne har, når arbejdstiden skal effektiviseres.

"Det har været os magtpåliggende for os at få skrevet ind, at situationen efter reformens indførsel og arbejdstidsloven har medført, at man er nødsaget til at gennemtrawle alle opgaver som lærerne kan blive pålagt. Da der ikke er tid til at løse helt de samme opgaver set i lyset af den øgede undervisningsforpligtelse, bliver skolerne nødt til at se på, hvilke opgaver, der ikke skal udføres. Det må ikke blive sådan, at effektiviseringen alene sker i lærernes forberedelse", siger Morten Krarup.

Han fremhæver også, at kommunen i Furesø indfører et dialogværktøj,  som alle skolerne skal bruge. Målet er, at der sker en fair og tydelig fordeling af opgaverne mellem lærerne på den enkelte skole.

"På den måde håber vi at sikre, at der er sammenhæng mellem opgaverne og resurserne", siger Morten Krarup.

Aftale: Loft over undervisningstiden i Lyngby-Taarbæk

Borgmester Bondo glad for samarbejde

Borgmester i Furesø Ole Bondo Christensen (S) er glad for at det er lykkes at nå til enighed om rammerne om skolen.

"Reformen kan kun lykkes, hvis vi har en fælles forståelse af de nye opgaver, og hvordan vi kan gøre en god skole endnu bedre. Vi skal alle være med til at gøre folkeskolereformen til en succes", lyder det fra Ole Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Også formand for Skolelederforeningen i Furesø, skoleleder på Syvstjerneskolen, Ulla Andersen, sætter pris på samarbejdet:

"Vi er klar over, at der er store forventninger og krav til skolelederne, når den nye skoledag skal til at fungere i praksis. Den fælles forståelse giver en rigtig god retning for arbejdet, og vi har det helt rigtige afsæt nu for at løfte opgaven med at implementere skolereformen i Furesø Kommune. Vi er klar og glæder os til at komme i gang". 

Den fælles forståelse er indgået mellem Furesø Kommune, Skolelederforeningen i Furesø, BUPL- Storkøbenhavn og Furesø Lærerkreds.

Enighed om lærernes arbejdstid i København

 

Her er der enighed om arbejdstid

Læs mere

Fælles forståelse om lærernes arbejdstid i Furesø