Den fælles forståelse på Sønderlandsskolen er løbende blevet opdateret.
Tilstedeværelse løsnes: Lærere og ledelse enige om mere fleksibilitet
Lærerne på Sønderlandsskolen i Holstebro spildte tid og var ineffektive med uhensigtsmæssig tilstedeværelse, derfor har de droppet fast tilstedeværelse fra 8 til 15, selvom lærerne skal stadig skal bruge den samme tid på skolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Efter en dag hvor undervisningslektionerne har danset kædedans fra klokken 8 til 14.40, er det ikke særligt produktivt at insistere på, at tiden fra 14.40 til 15 bliver brugt på forberedelse. Sådan lyder erfaringen fra Sønderlandsskolen i Holstebro, hvor udgangspunktet efter sommerferien ellers var en tilstedeværelsesramme, hvor alle skolens lærere skulle være på skolen fra klokken 8 til 15.
"Det er ekstremt frustrerende at opleve, at man gerne vil, men ikke kan præstere i det tidsrum, hvor man skal være på skolen", fortæller Mette Christiansen, der er tillidsrepræsentant på Sønderlandsskolen.
Udgangspunktet før sommerferien var, at lærerene hver især havde 3,25 timers flekstid om ugen og en pulje på 35 timer derudover. Den ordning står ved magt, og resten af arbejdstiden skal stadig foregå på skolen. Men nu hedder rammen for tilstedeværelsen 6 - 17.
"Vi har nu har ændret det til, at al tid, udover den tid, hvor du underviser og har faste møder, er fleksibel tid", siger Mette Christiansen. Hun fortæller, at lærerne har taget godt imod den nye måde at placere arbejdstiden:
"Vi har en ledelse, som er villig til at lytte, og jeg kan mærke, at folk opfatter det som en tillidserklæring, at man åbner op for den her fleksibilitet", siger Mette Christiansen - hun fortæller, at det er en kommunal beslutning, at tiden skal bruges på skolen.
Leder og lærere: Tilstedeværelse på skolen spænder ben for lærerarbejdet
Kostbar tid For skoleleder Maria Braae er det en justering til en mere hensigtsmæssig måde at bruge arbejdstiden.
"Før sommerferien tænkte vi, at det gav god mening, at alle lærerne var til stede samtidig på skolen mellem kl. 8.00 og 15.00. Men vi fandt ud af, at det godt kunne være uhensigtsmæssigt, hvis man eksempelvis havde sidste undervisningstime klokken 14.40. Skulle man så sidde og vente til klokken 15? Der kunne man godt sidde med den oplevelse som medarbejder, at man blev presset - fordi 'det er nu jeg skal forberede mig, og hvis den her tid forsvinder, har jeg mindre tid til forberedelse'", siger Maria Braae.
Derfor mente ledelsen, at den "kostbare tid" kunne bruges mere meningsfuldt end den udstukne ramme mellem kl. 8.00 til 15.00.
"Hvis man har en dag, hvor man skal rette stile, så kan man nu samle tid op og sætte sig på skolen og have en eftermiddag, hvor man kan fordybe sig med det. I stedet for at man har brudte tidsrum før eller efter ens undervisning", siger Maria Braae og fortsætter:
"Vi tænkte, at hvis vi kan gøre det meningsfuldt for lærerne, så de kan løse deres kerneopgave - at give den bedst mulige læring og undervisning til eleverne - så var ændringen en lille ting for os, da vi netop har tilliden til lærerne.
Gladere medarbejdere Sønderlandsskolen har fusioneret med en anden af Holstebros skoler - Nørrelandsskolen. Og et større nybyggeri er i gang, så ledelsen har opfattet skolens lærere som "ekstremt forandringsparate". Den nye udvidede tilstedeværelsesramme har virket på flere fronter:
"Vi oplever at folk er gladere på arbejde. Vi oplever, at lærerne i højere grad føler, de har større mulighed for at løse den opgave, de gerne vil løse", siger Maria Braae.
Læs: "Sønderlandsskolens fælles forståelse Version III" til højre for artiklen.