Blandt de lærerstuderende på e-learning-uddannelsen arbejder flere sideløbende som lærervikarer. Det burde ikke kunne lade sig gøre at nå, mener LL-formand Bob Bohlbro
E-learning: Kontakten mellem undervisere og studerende er udfordret
Når underviserne kun møder de lærerstuderende fysisk ca. tre dage om måneden, kan det være svært at følge de studerende i deres læringsproces. Det viser en ny Eva-undersøgelse af e-learning-studiet. LL-formand Bob Bohlbro er generelt skeptisk over for læreruddannelsen på nettet.
Hvad er det særlige ved e-læringsstuderende?
- Kun en mindre del af de studerende vælgere-læring
- En eftertragtet studieform blandt modnestuderende
- Studerende på e-læring er ældre og kvinder
- Fleksibilitet er i højkurs
- Familielivet vejer tungt for studerende påe-læring
- Studerende på e-læring er bosat længerevæk
- Flere studerende på e-læring har ingen gymnasialungdomsuddannelse
- Der er kun en lille forskel i karakterer i bachelorprojektetmellem studerende på ordinære- og e-læringsforløb
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), der offentliggøres i dag, har fokus på, hvordan studerende, der følger en professionsbacheloruddannelse tilrettelagt som e-læring, tilegner sig de nødvendige praksisnære professionskompetencer.
Der viser sig at være både mange muligheder og udfordringer. Eksempelvis er kontakten mellem underviser og studerende på e-læringsuddannelsen beskrevet i Eva-rapporten:
"Undersøgelsen viser, at en del undervisere oplever, at de har mindre føling med, hvor de studerende er i deres læringsproces. Omvendt forsøger nogle undervisere at imødekomme denne problemstilling ved at kompensere med en øget digital kontakt".
Bob Bohlbro, der er formand for de Lærerstuderendes Landskreds (LL), tror dog ikke på, at øget digital kontakt kan sikre de e-læringsstuderende en praksisnær professionsuddannelse, som han mener, at læreruddannelsen må holde fast i at være:
"Det er alene ved at være fysisk til stede på uddannelsen, at vi kan udvikle de praksisnære kompetencer og formidlingskompetencerne ikke mindst. På den nye læreruddannelse skal alle undervisningsfagene have kobling til praksis. Det vil sige, at praksis ikke kun foregår i praktikken", pointerer han og tilføjer:
"Det er også derfor, vi går meget op i at få et højt timetal og en høj studieaktivitet på uddannelsen. Det er det, der giver gode lærerstuderende - ikke at man sidder foran en skærm og hovedsagligt læser og skriver sig til en eksamen".
Roskilde lærere efteruddanner sig på nettet
Erhvervserfaring på godt og ondt
Eva-undersøgelsen, der er baseret på interview med ledere, undervisere, vejledere og studerende på seks af læreruddannelser, viser imidlertid, at der er en række forhold, som fremmer de e-læringsstuderendes tilegnelse af de praksisnære professionskompetencer.
For det første peger interviewpersonerne på, at de e-læringsstuderendes alder, erhvervserfaring og tidligere uddannelse har betydning.
"Blandt de lærerstuderende arbejder flere sideløbende som lærervikarer. De e-læringsstuderende kan på den måde afprøve deres teoretiske viden i praksis i deres deltidsarbejde. Flere af de interviewede studerende peger på, at de har lettere ved at tilegne sig studiets teoretiske kompetencer netop på grund af deres praktiske erfaring", hedder til i rapporten. Men her er der også et forbehold:
"På den anden side peger nogle af interviewpersonerne på, at de e-læringsstuderendes erhvervstilknytning i nogle tilfælde kan have negativ betydning for deres muligheder for at tilegne sig professi-onskompetencer. Det kan ske, at de e-læringsstuderende arbejder for meget ved siden af studiet og derfor ikke har tid nok til selve studiet".
I Bob Bohlbros øjne bør det slet ikke være muligt at arbejde sideløbende, når man går på en fuldtidsuddannelse som læreruddannelsen.
Unge og ældre på e-learning
På læreruddannelsen er de e-læringsstuderende i gennemsnit 32 år, altså ældre end de studerende på den almindelige læreruddannelse, viser undersøgelsen.
"De netbaserede udgaver af læreruddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen gør det muligt for voksne mennesker med et etableret familie- og arbejdsliv at uddanne sig", hedder det således også i en pressemeddelelse fra Eva.
I rapporten kan man læse, at vejledning forud for optaget på e-learningsuddannelsen er altafgørende:
"De studerende skal forberedes på, at e-læringsuddannelsen er et fuldtidsstudium, og at uddannelsen i høj grad lægger op til en selvstændig arbejdsform. Det forhold, at e-læringsuddannelsen er kendetegnet ved sit daglige fravær af social interaktion mellem de studerende, lægger studievejlederne vægt på at fortælle særligt helt unge studerende, der ønsker at blive optaget på en e-læringsuddannelse. Nogle studievejledere forklarer, at de i udgangspunktet fraråder de helt unge at søge optagelse på e-læringsuddannelsen".
Ifølge Bob Bohlbro går det ikke, at man helt vil fraråde en stor gruppe studerende - de unge - at tage e-learning-uddannelsen.
"Vi er jo nødt til at sikre, at der er nogle ordentlige muligheder for at alle kan blive dygtige lærere. Vi skal som samfund ikke stille alle mulige middelmådige tilbud som e-learning til rådighed", siger han og understreger:
"Vi skal ikke have et pasningstilbud til ældre studerende. Det er mennesker, der skal ud at have et lærerjob bagefter. De kan ikke nøjes med deres akademiske kompetencer, de skal også udvikle sig i fællesskab med andre, for det er det, deres job går ud på".