"Mit image er positivt og negativt", siger DLF-formand Anders Bondo Christensen

»Min indflydelse bliver ikke større af, at jeg tager en ukritisk ja-hat på«

Anders Bondo Christensen fremlægger klart sine holdninger, og han vil gå som DLF-formand, når medlemmerne ikke længere er enige med ham.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

? Dit image i offentligheden er noget negativt. Ser du det selv som en barriere for, at DLF kan få indflydelse?

! »Mit image er positivt og negativt. Der er sket en klar polarisering. Min indflydelse bliver ikke større af, at jeg tager en ukritisk ja-hat på. Jeg vil fortsætte med at være saglig og argumentere ud fra den viden, vi har om, hvad der skaber god undervisning. Det tror jeg på i det lange løb er det, der skaber resultater«.

? DLF kører en omdømmekampagne om, hvor engagerede lærerne er, samtidig laver du et tweet fra Skanderborg, hvor du beklager, at lærerne ikke kan være på festival, fordi der er ufleksible arbejdstidsregler. Kan du ikke personligt stå inde for budskabet i omdømmekampagnen?

! »Jo da - ellers havde vi ikke sat den i værk. Det overordnede budskab er, at vi skal skabe gode rammer for at lave god undervisning. Det handler ikke mindst om, at man har tid til og mulighed for at forberede sin undervisning, men det handler også om fleksibilitet, for det er med til at skabe arbejdsglæde, og arbejdsglæde, det giver plus på bundlinjen, og skolernes bundlinje er elevernes faglige niveau. Når alle andre skaber større fleksibilitet, fordi man ved, det giver plus på bundlinjen, er det en helt forkert vej at gå, at man laver rigide stempelure i den danske folkeskole«.

? Er du begyndt at stille dig selv spørgsmålet, om du er den rigtige formand til at lede Danmarks Lærerforening?

! »Det spørgsmål har jeg altid stillet mig selv. Det skal enhver formand gøre. Jeg har altid haft mine holdninger, og dem har jeg prøvet at præsentere. Blandt andet deltager jeg nok i flere medlemsmøder og tillidsrepræsentantmøder end nogen anden formand før mig. Der præsenterer jeg, hvad jeg står for, og hvis medlemmerne i DLF synes, det er den linje, vi skal have, så vil jeg gerne være formand for DLF, og hvis de ikke synes det, så kunne jeg ikke drømme om at være formand«.

? Er du med til at legitimere, at lærere udtaler sig kritisk om reformen, når du selv gør det?

! »Danmarks Lærerforening har ikke rejst en eneste negativ historie i forbindelse med skolestarten. Men når journalister spørger mig om, hvad jeg mener om, at der overhovedet ikke er arbejdspladser på en stor del af skolerne, så vil medlemmerne opfatte mig som komiske Ali, hvis jeg ikke tager det seriøst, for det er den virkelighed, de står i«.

? På redaktionen har vi fået henvendelser fra flere lærere, der er positive over for reform og arbejdstidslov, men som ikke tør stå frem af frygt for kollegerne og den reaktion, de vil møde på debatfora. Er der plads til alle holdninger i Danmarks Lærerforening?

! »Ja - der er selvfølgelig forskellige holdninger. Vi er 60.000 i DLF - noget af det, der er allervigtigst, er at skabe plads til alle. Vi skal rumme dem, der synes, det er fuldstændigt håbløst at være lærer i sådan en 8-16-virkelighed, og vi skal rumme dem, der siger: For at sikre, at jeg ikke går fuldstændig ned ar-bejdsmæssigt, bliver jeg nødt til at overholde 8-16. Mange lærere står i et kæmpe dilemma. Det giver sig udtryk i forskellige holdninger. Dem skal vi kunne rumme«.

? Men skal der også være plads til dem, der synes, de godt kan få det til at hænge sammen?

! »Det er da fint. Tænk hvis alle lærere synes, det er skidegodt, så var der ingen problemer. Det er bare ikke det generelle billede. Det bliver jeg nødt til at sige. Og jeg har ingen problemer i, at nogle synes, at det her er supergodt, men det hjælper ikke de rigtig mange, som ikke kan få det til at hænge sammen«.