Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Birgitte Baktoft: »Vi skal være åbne over for, at der også er plads til de lærere og skoler, der lykkes«
»Mit billede er, at der er ekstremt stor forskel fra skole til skole lige nu. Vi hører mest om de skoler, hvor lærerne ikke har mulighed for at gennemføre en god undervisning. De lærere skal have al den støtte, vi kan give. Men vi skal være åbne over for, at der også er plads til de lærere og skoler, der lykkes! De skal opleve, at foreningen er nysgerrig på, hvilke løsninger de har fundet«.
Hvad skal DLF gøre?
»Vi skal fastholde, at lærere skal have ordentlige vilkår. Og vi skal også have fundet vores ben i for-hold til reformen. Hvis vi som lærere synes, at det skal være andet end et kontrolregime eller testhel-vede, må vi selv gå ind og tage teten.
Det eneste, som kan ændre skolen, er engagerede lærere, som gennem resultater viser, at der er en anden vej. Så selvom der er alle mulige gode grunde til at være negativ, så skal vi arbejde for at sikre, at alle elever bliver udfordret«.
Hvad er første skridt efter kongressen - hvis du kunne bestemme?
»Første skridt kunne være en ny lytte- og debatrunde. I øjeblikket er der fokus på alt det umulige ved lov 409 og reformen. Begge dele er virkelighed. Jeg tror, at folkeskolereformen kommer til at lykkes. Det skal engagerede lærere nok sørge for. For ingen lærer ønsker, at det skal gå ud over eleverne. Eller for den sags skyld ud over eget arbejdsmiljø. Jeg håber, vi kan fastholde enhedsskolen, og at lærerne igen får kollektivt aftalte vilkår at arbejde under«.
Anders Bondo: »Vi skal spille på alle fronter«
Alt for mange lærere oplever, at de ikke har mulighed for at løse den opgave, de har, på tilfredsstillende vis. De fleste, som kontakter mig, peger på, at de ikke har tid nok til forberedelse. Lærerne gør, hvad de kan for at klare det, men det bliver en arbejdsmiljøbelastning«.
"Min indflydelse bliver ikke større af at tage en ukritisk ja-hat på"
Hvad skal DLF gøre nu?
»Vi skal spille på alle fronter. Vi skal forsøge at give noget hjælp lige nu til, hvordan tingene kan tilrettelægges bedre. Men det vigtigste er fremadrettet at få politikere lokalt og centralt til at gå ind at tage ansvar for, at skolerne får mulighed for at løse den opgave, de har fået«.
Hvad er første skridt efter kongressen - hvis du kunne bestemme?
»Jeg har et stort håb om, at KL, Undervisningsministeriet og regeringen vil være med til at skabe et fælles billede af, hvordan situationen er på skolerne. Vi må i fællesskab have fokus på, at lærere og skoleledere får de bedste muligheder for at løse opgaven. Hvis vi gennemfører hver vores undersøgelse, så står vi bare og slår hinanden oven i hovedet igen.Når vi har et fælles udgangspunkt, kan vi gøre noget for at skabe rammer, der gør, at eleverne får en bedre undervisning«.
Lars Busk: »Man arbejder på højtryk for at få det bedst mulige ud af en svær situation«
»Jeg tror, at man arbejder på højtryk for at få det bedst mulige ud af en svær situation på skolerne lige nu. Hos os i Nordjylland er stemningen trykket, fordi man oven i inklusion, arbejdstid og ny reform står i en budgetprocedure, hvor der er udsigt til kæmpestore besparelser og skolenedlæggelser«.
Hvad skal DLF gøre nu?
»Vi skal fortsat stå sammen som en hel og stærk fagforening med fokus på kvalitet i skolen og på læ-rernes mulighed for at levere en god undervisning. Det er altid vigtigt i en organisation at arbejde for, at fællesskabet løfter i flok«.
Hvad er første skridt efter kongressen - hvis du kunne bestemme?
»Vi skal komme fra kongressen med en fælles strategi om, hvordan vi kommer videre. Og at vi sørger for, at den strategi bliver implementeret i alle led af vores organisation, så medlemmerne kan se, at vi til stadighed arbejder for skolen og for lærerne«.
Jeanette Sjøberg: »Det tenderer kaos nogle steder«
»Der bliver virkelig knoklet på for at få reformen på plads på skolerne. De færreste steder er man blevet helt klar. For eksempel hvordan vi skal lave understøttende undervisning, lektiecafeer og bevægelse. Hvad skal være indholdet, og hvordan skal det give mening både for elever og for medarbejdere? Det tenderer kaos nogle steder. Lærerne går ind i det, med alt hvad de har, for at prøve på at få det til at fungere. Deres professionelle tilgang må jeg tage hatten af for«.
Hvad skal DLF gøre?
»Vi skal have meget fokus på lærernes arbejdsvilkår lige nu. Når lærerne ikke har tid til de øvrige opgaver, hvad gør man så? Vi kan ikke fjerne lov 409, men er der noget andet, man kan stille krav om? Det er tydeligt, at der simpelthen ikke er lærere nok«.
Hvad er første skridt efter kongressen - hvis du kunne bestemme?
»Jeg håber, vi får en rigtig god debat om, hvad vi skal gøre, fordi landkortet er så forskelligt. Både i forhold til arbejdsvilkårene og i forhold til implementeringen af reformen. Der er skoler, hvor man har fundet ud af, hvordan man kan gøre det. Men der er også de andre skoler. Jeg håber, at vi sammen finder den røde tråd. At vi er blevet enige om, hvad det er, vi kan gøre for at få bedre arbejdsvilkår. Det er nummer et i øjeblikket«.
Niels Christian Sauer: »Skal vi ud i endnu en konflikt?«
»Skolerne er lige nu i limbo og vantro. Der er en underlig uvirkelig oplevelse af, at 'det her kan politikerne da ikke mene'«.
Hvad skal DLF gøre nu?
»Vi skal gennemdiskutere de problemer, der opstår i forbindelse med lov 409 og indgåelse af en ny overenskomst i 2015. Politikerne vil forsøge at få lov 409 indskrevet i vores overenskomst. Det ville vi ikke i 2013, og det vil vi heller ikke i 2015. Så hvad sker der nu? Skal vi ud i endnu en konflikt? Eller vil arbejdsgiverne besinde sig. Selv om hovedstyrelsen lagde sig ned og sagde som en gulvmåtte og anbefalede medlemmerne det samme - hvad hovedstyrelsen aldrig kunne finde på - ville det ikke løse problemet. Hvis vi sender et forslag til Overenskomst 15 til urafstemning blandt medlemmerne, som indeholder lov 409, så stemmer de nej, og så har vi konflikten fra 2013 igen«.
Hvad er første skridt efter kongressen - hvis du kunne bestemme?
»Første skridt er at få medlemmerne til at forholde sig til Overenskomst 15 og lov 409. Vi skal signalere til arbejdsgiverne, at lærerne på ingen måde er formildede, og at vi ikke kan acceptere lov 409 som en del af Overenskomst 15«.