KL holder kurser for skolelederne i reformen
Over 4000 skoleledere er i denne tid på kursus i KL-regi for at blive klar til folkeskolereformen. Kurserne fik en blandet modtagelse fra start, men en skoleleder siger til folkeskolen.dk, at KL har lyttet til kritikken, og at anden del var bedre end første.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolelederne er essentielle, hvis folkeskolereformen skal lykkes. Derfor afholder KL i samarbejde med COK (Center for Offentlige Kompetenceudvikling) i denne tid tre-dages-kurser for skoleledere over hele landet. Kommunerne har opfordret skolelederne til at melde sig, og 4000 deltager i kurserne. Fra de fleste af kommunerne deltager skolechefen sammen med ledelsesteamene fra skolerne.
Kurserne skal fortælle om visionen for skolereformen, konkrete indsatser og rammer og lærernes nye arbejdstidsregler. Og lederne får også mulighed for at netværke og diskutere i grupper, hvordan de vil gøre lokalt. KL har indbudt lokale skolechefer til at fortælle om, hvor de er i processen i deres kommune, en kommunaldirektør fortæller om de vigtigste opgaver i kommunerne, og en skoleleder deler sine tanker om, hvordan arbejdet med reformen kan blive. Derudover bliver der vist et videoklip med undervisningsministeren, der ridser opgaven op.
Der bliver brug for superledere
Et reflektionsrum for lederne Tanken er, at kurserne skal give inspiration til at få diskussionen i gang hjemme på skolerne. Og for nogle skoleledere, blandt andre Jette Rasmussen, som er skoleleder på Gildbroskolen i Ishøj, var første del af kurset da også en fin mulighed for at videndele.
"Programmet handlede om hele den forandring, som folkeskolereformen fordrer. Ledelsen skal ind og være proaktive i arbejdet med at styre en forandringsproces. Vi fik mulighed for at få et refleksionsrum, både alene med vores skolechef og sammen med andre på tværs af kommunerne. Og det er meget udviklende for os, at vi får et refleksionsrum, hvor vi kan få en mere præcis fornemmelse af, hvad den nye opgave går ud på", fortæller hun til folkeskolen.dk. Hun mener, at det vigtigste lige nu er at få et overblik over udfordringer og muligheder i reformen.
"Det er rigtig vigtigt, at vi får lavet en handlingsplan, hvor vi inddrager lærerne også. Jeg er sikker på, at de er nøglen til, at vi kan få lavet en god skole".
Langt fra vores virkeligheden Andre skoleledere har derimod været mindre begejstrede for første del af kurserne. Skoleleder på Katrinedals Skole i Vanløse Karen Leth var en af dem, der hellere ville have brugt dagen på sin skole.
"Man kunne mærke på KL-folkene, at de havde et billede af skolen, som overhovedet ikke svarer til den virkelighed vi lever i. De har hørt noget om skolen, og det talte de ud fra. Det var lidt specielt at lægge øre til. De brugte også vores tid på at gennemgå ting, som vi sagtens kunne have læst os til. Så samlet set var der ikke noget nyt i den dag for mig overhovedet. Og så er det altså spild af tid, som vi i den grad godt kan bruge ude på skolerne, hvor vi har drøntravlt lige nu", fortalte hun efter første del af kurset til folkeskolen.dk.
Karen Leth undrede sig over, at KL ikke præsenterede en retning for arbejdet med reformen og en tydelig opbakning til skolelederne.
Stor forberedelse til kurserne KL-direktør Sine Sunesen er ked af, at der er ledere, der ikke føler, at de har fået noget ud af kurset, men understreger, at der er brugt meget tid på at planlægge kurserne i samarbejde med folk både fra praksis og fra ministeriet.
"Hele intentionen er at bakke lederne op. Det primære er selvfølgelig, at de lokale politikere og forvaltninger i kommunerne, som er arbejdsgiverne, bakker skolelederne op. Og det ved jeg, at de gør. Vi faciliterer et uddannelsestilbud på vegne af kommunerne, og vi har haft et kæmpe forberedelsesarbejde, både i forhold til skolelederkurserne, men også i forhold til alt det andet vi løbende producerer for at bakke op om at fylde de nye rammer ud på en god måde. Så det er ærgerligt, hvis der er nogle, der føler, at de ikke har fået opbakning".
Anden del gav viden og indsigt
Men noget tyder på, at KL har lyttet til ledernes tilbagemeldinger, for Sine Sunesen kan nu, efter anden del af kurserne er blevet afholdt i hovedstadsområdet, fortælle, at tilbagemeldingerne har været overordenligt positive. Og Karen Leth som netop er hjemkommet fra anden del fortæller nu:
"Der er blevet lyttet til kritikken, og disse to dage var al tiden værd. Vi fik både viden og indsigt gennem kompetente oplæg og mulighed for at arbejde med de nye input i ledelsesteamene, sådan at der nu er kommet retning på arbejdet. Jeg gik bestemt meget mere afklaret hjem denne gang".
Kurserne er finansieret delvist af penge fra ministeriet og delvist af selvbetaling fra kommunerne.