Nørd-Akademiet har 22 undervisningsvideoer med Emil og Kåre fra DR som lærere gratis kan bruge i undervisningen.
DR-pressefoto
Nørd-Akademiet: Naturfag må godt være sjovt
Nørd-Akademiet er supplerende materiale til naturfagene i 7.-9. klasse. DR har produceret videoer og materiale i samarbejde med NTS-Centeret og to lærere fra læreruddannelsen i Aarhus. Videoerne skal give eleverne lyst til at arbejde videre med forsøg i naturfagene.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Emil og Kåre fra DR's Nørd-programmer er kendt af mange børn. Det er dem, der får en luftpudebåd til at svæve og varm olie til at eksplodere. Det er konkret. Det er leg, og så er det naturfag. Men nu er det også kurser for naturfagslærere, en lærervejledning og en række spil og andre materialer, der kan bruges i undervisningen. Det kræver blot skolens Uni-login. "Tidligere skulle vi lære børn om naturvidenskab, men det er I lærere bedre til, så nu skal vi få børnene til at elske naturvidenskaben", sagde Emil og Kåre på et af de kurser, der har været holdt rundt i landet om Nørd-Akademiet. I København var omkring 35 lærere på kursus. Ole Haubo Christensen fra NTS-Centeret fortæller, at der har været en ligelig fordeling af biologi-, fysik/kemi- og geografilærere på kurserne.
Nørdakademiet puster liv i undervisningen
Lærere har testet forsøgene Der er 22 videoer på nettet, hvor Emil og Kåre eksperimenterer med krop og kost, vand og liv, energi og samfund eller kulstofkredsløbet. Det er de fire flerfaglige temaer, som Nørd-Akademiet har behandlet her i første omgang. Udgangspunktet er i de flerfaglige trinmål for fysik/kemi, biologi og geografi. NTS-Centeret har været tovholder i projektets pædagogiske del. Benny Lindblad Johansen og Harald Brandt fra Via læreruddannelsen i Aarhus er forfattere af lærervejledningen. Nørd-Akademiet indeholder elevforsøg, spil og evalueringsværktøjer. Noget ligger klar på nettet nu, og det hele skulle være færdigt i næste uge. For eksempel kan eleverne i et spil teste hvilke ting, der kan flyde, og de kan se, hvad der kan gå galt i kemiforsøg. En gruppe naturfagslærere har testet forsøgene og materialerne.
Skal Storenørd på skemaet i Ny nordisk skole?
Konkrete og skægge forsøg "Vi kan lave de skægge forsøg, fordi vi lettere kan få 300 kilo chips og så brænde dem af, det er ikke så let at få adgang til i skolen", forklarer Emil. De to nørder fortæller, at de forsøger at bruge de korrekte fagtermer i videoerne. "Vi bygger altid tingene selv. Det er meget konkret, og ellers er det ikke spændende om det kommer til at virke. Samtidig skal børnene gerne få fornemmelsen af, at man kan noget selv. Og hvis noget går galt i vores forsøg, så viser vi også det. For det er også pædagogisk", siger Kåre og Emil. Lærer Lærke Kjeldsen fra Helsingør Skole afdeling Marienlyst underviser i alle tre naturfag i udskolingen. Hun bruger jævnligt de små film fra Nørd i sin undervisning. "Vi har et gammelt bogsystem, så det er godt at kunne hive noget nyt ind. Emil og Kaares umiddelbare glæde ved naturfag smitter af, og så taler de jo også om sikkerhedskrav og skolen. Men det ville da være fedt, hvis man selv kunne lave det hele i skolen. Mange i 7. klasse har forventningen om at få et show, men det er ikke cirkusforestillinger, der er vores muligheder i folkeskolen", siger Lærke Kjeldsen.