NAO-robotten har kugleled som mennesker, så den bevæger sig ved programmering meget lig et menneske. Indtil nu taler og forstår robotten kun engelsk.
Foto: www.aldebaran-robotics.com
Robottens indtog i folkeskolen: Nu kommer Nao til de jyske klasser
Det nye ansigt i klassen sidder på en 57 cm høj robot, når elever og lærere på en række jyske skoler vender tilbage fra sommerferie. Faktisk er der tale om tre såkaldte Nao-robotter, der i samlet trop vil rejse fra skole til skole og fra indskoling til udskoling i Horsens, Hedensted og Vejle Kommune fra august 2013.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Antvorskov Skole i Slagelse var sidste år den første folkeskole i Europa, der bød en Nao-robot inden for i klasselokalet. Blandt meget andet har robotten beskæftiget en gruppe 8.klassepiger, der nu kan programmere den lille hvide mand til at opstille og korrigere regnestykker for 3.klasseelever. I sidste uge købte den vestsjællandske skole så to robotter yderligere. Også i Hillerød på Grønnevang Skole har man fundet det værd at investere 100.000 kroner i den fransk producerede NAO-robot.
Nu bliver det så de jyske skolers tur til at gøre sig erfaringer med robotteknologien og teste den i undervisningssammenhæng. Uddannelsesfonden Insero, der har hjemme i Horsens, stiller fra næste skoleår tre Nao-robotter med tilhørende computere og software til rådighed for skoler i Horsens, Hedensted og Vejle kommuner.
Koreanske robotter skal måske undervise danske elever med ADHD
Der er endnu ikke lavet aftaler med konkrete skoler i kommunerne, men tanken er, at de tre robotter rejser samlet fra skole til skole. I hver klasse vil de opholde sig i 2-3 uger, og de vil på deres halvandet år lange rejse indfinde sig både hos de små og mellemstore elever og iblandt udskolingseleverne.
Forskningsprojekt omfatter også 3D-printere
Med Nao-robotterne vil følge forskere fra Teknologisk Institut i Odense, Syddansk og Aalborg Universitet. På den måde bliver de enkelte lærere og elevers møde med robotten en del af et større forskningsprojekt ledet af udviklingsvirksomheden Insero Horsens. Virksomhedens mål er at løfte vidensniveauet inden for naturvidenskab og teknik i lokalområdet.
"Med det her projekt vil vi få afprøvet fremtidens teknologier i skolerne. Det er de færreste folkeskoler, der investerer i så avanceret teknik som NAO-robotten i dag. Der er derfor heller ikke meget viden om, hvilken didaktik vi skal forme, hvilken didaktik der passer på teknologianvendelse og hvad der er for læringsmæssige perspektiver i det her", fortæller projektleder og uddannelseskonsulent i Insero Anders Pagh.
Insero har ved siden af Nao-robotterne indkøbt tre 3D-printere, der ligeledes skal testes i undervisningssammenhæng i de østjyske kommuner.
"Vi ser sådan på det, at elever og lærere skal være medskrivere af fremtidens undervisning. Eleverne bliver hurtigt dygtige til nogle af de her teknologier, og når vi så sætter nogle forskere på og får designet nogle forløb, så er vi godt på vej", siger Anders Pagh.
Nysgerrige lærere
Robotter kræver matematik
Det er den selvejende institution Teknologisk Institut, der står for distributionen af Nao-robotter til det danske marked. Steen Harder Ulrichsen, der er seniorkonsulent ved instituttets afdeling i Odense, kan fortælle, at flere andre øst-, vest- og sønderjyske kommuner også har vist stor interesse for Nao-robotten.
"Med dem, der allerede er på de sjællandske folkeskoler, nærmer vi os en 8-10 stykker på landsplan. Men jeg forestiller mig, at det tal er fordoblet allerede om et år", siger Steen Harder Ulrichsen.
I sidste uge gav han en demonstration af Nao-robotten for et hold lærere og skoleledere i netværket EduTechNet, der afholdt arrangementet "Fremtidens Naturfag" i samarbejde med Universe ( tidl. Danfoss Universe) og House of Science.
"Jeg oplevede en enorm nysgerrighed og nej, jeg sporede ingen bekymring blandt lærerne for, at robotten skulle komme og overtage deres plads som undervisere", siger Steen Ulrichsen.