Karen Ellemann og Venstre er blandt andet blevet stærkt kritiske overfor regeringens udspil efter debatter med den radikale ordfører Lotte Rod, der har en udlægning af aktivitetstimerne partiet ikke kan støtte.
Ellemann: Derfor trækker forhandlingerne ud
Venstre var oprindeligt venligt stemt over for regeringens reformudspil. Siden er partiet stejlet. Det handler i høj grad om, hvem der har faglig hånd i hanke med undervisningen, og om hvordan timeløftet er tænkt, forklarer Venstres folkeskoleordfører, Karen Ellemann.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I går aftes svirrede rygterne omkring folkeskolereformforhandlingerne: Berlingske havde fået fat i et forhandlingsnotat, hvor det blandt andet stod at: "forslaget om aktivitetstimer trækkes tilbage".
Den borgerlige opposition har altså ikke kunnet sluge ideen om aktivitetstimer. Men hvad er problemet - og hvor langt er parterne fra hinanden? Folkeskolen.dk har talt med Venstres folkeskoleordfører Karen Ellemann om de borgerlige problemer med regeringens reformudspil.
"Det handler om, at det faglige ansvar skal ligge hos læreren. Så når vi siger ja til en længere skoledag, så er det hele undervisningstid. Vi vil ikke have den der opdeling (mellem aktivitetstid og undervisningstid - red.)", siger Karen Ellemann. Hun fortæller, at Venstre er med på et øget timetal: 30 timer om ugen indtil 3. klasse og maksimalt 35 timer fra 4. klassen, gerne med moderne undervisningsformer og andre voksenkompetencer end lærerne.
Notat: Regeringen overvejer at droppe aktivitetstimer
Ikke klumpen i ketchupflasken Netop de andre voksenkompetencer har kunnet bringes på banen med aktivitetstiden. Undervisningen i øvrigt er bundet af uddannelseskravet - altså at den skal varetages af en uddannet lærer. Men det krav har aktivitetstiden ikke været bundet af. I et forhandlingsnotat, der tidligere er kommet Folkeskolen i hænde, blev der regnet med en faktor 1,5 - altså at en undervisningstime er halvanden gang dyrere end en aktivitetstime. Blandt andet fordi undervisningen skal varetages af en uddannet lærer. Men Karen Ellemann vil gerne have andre voksenkompetencer end lærere ind i undervisningen.
"Lad os antage, at volumen på dansk i dag er otte timer, så skruer vi op og siger, at fremadrettet er den på ti timer. Så er det fint nok, at en mindre del af den øgede volumen kan varetages af nogle andre end lærere. Men det, at der nu er en øget volumen på faget dansk, skal ikke underkende, at der er et fagligt mål med faget og nogle læringsmål for elevgruppen. Det er en faguddannet, der søsætter de mål. Og så er det fint, at der er andre, som er med til at løse opgaven", siger Karen Ellemann og understreger, at det er opdelingen mellem fag og aktivitetstid, hun finder problematisk. Det er dog ikke sådan, at parterne er enige, bare fordi aktivitetstiden forsvinder.
"Aktivitetstimerne er den store knast, men det er ikke klumpen i ketchupflasken, der bare får det hele til at flyde bagefter. Et er at løse den her diskussion om, om det er undervisningstid. Men der er jo også alt det andet, som vi har rejst: Diskussionen om 9. klasses afgangsprøver. Hvornår skal de starte de forskellige fremmedsprog. Holddelingsdiskussionen, hvad mener vi med fjernelsen af 50 procentsreglen (reglen der foreskriver, at eleverne kun må opdeles i halvdelen af tiden - red.), forældreansvar med mere", siger Karen Ellemann.
DF: Historie og kristendom skal have mere status i skolen
En naturlig udvikling Der har være en del kritik af Venstres forhold til reformudspillet, der har forandret sig fra, at Karen Ellemann i december skrev i en pressemeddelelse at, det "lyder i store træk som noget, Venstre selv har foreslået". Mens der i Venstres medlemsblad Liberalt Overblik stod, at det "ved valget i 2011 var et løfte fra Venstre, at folkeskoleeleverne skulle have en længere skoledag, hvor man veksler mellem undervisning , leg og fysisk aktivitet".
Hvordan er Venstre gået fra at være på linje med regeringen til at være ved at aflive aktivitetstimerne?
"Jeg ser det som et helt naturligt forløb, der handler om: Hvordan er tingene skrevet? Og hvad ligger der bag? Det er rigtigt, at der er elementer i vores udspil fra 2010 "faglighed og frihed", der ligner regeringens udspil. Blandt andet en seks timers skoledag for de mindste. Og en opkvalificering af fagene dansk og matematik samt ideen om at benytte moderne undervisningsformer. Efter at have diskuteret med regeringen, hvordan det er tænkt med aktivitetstimer og fagtimer, der er afkoblet fra hinanden, stillede vi spørgsmålet: Hvor der er faglig hånd i hanke? Hvem har faglig styring med, hvad det er for nogle aktiviteter, der foregår på skolen? Undervisning er også ud af huset og alt mulig andet, men lad det dog være inden for undervisningen. Og det er det, vi forhandler om lige nu", siger Karen Ellemann.
Hun fortæller, at der er også er elementer af udspillet, Venstre er enige i: Læringskonsulenterne "er godt tænkt". Og ideen om, at fælles mål kan bruges bedre og blive til læringsmål er vigtigt. Ligesom Venstre er enige i, at der er brug for mere bevægelse i skolen.
I går aftes var der forhandlinger fra klokken seks og knap seks timer frem. I dag mødes forligsparterne klokken 11, og der er programsat et møde igen klokken 12.30 i morgen - begge møder er som udgangspunkt uden bagkant.
Status: Lille skred i reform-forhandlinger