Lærerne på Christianshavns Skole har haft mange aktiviteter og aktioner siden de delte flyers ud på lockoutens første dag. I uge fire kæmper de stadig, men er også trætte.

Lærer på Christianshavns Skole: jeg er lærer, ikke aktionist

På Christianshavn startede lockouten med uddeling af flyers omkring skolen: de ville skabe opmærksomhed om sig selv. Kampgejsten fortsætter på både avispapir og bannere, men samtidig savner de deres vante fag.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På konfliktens første dag delte lærer Lars Saul flyers ud på Christianshavns Torv sammen med sine kollegaer.

"Det er svært at være objektiv i det her, fordi det virker som en lang ordkamp i stedet for reelle forhandlinger. Det gør mig virkelig sur", sagde han den gang om den konflikt, som han ikke troede, ville række helt ind i fjerde uge. 

De omkring 35 konfliktede christianshavner-lærere arrangerer stadig aktioner, fællesmøder og fællesfrokoster. Kollegaerne arrangerer sociale arrangementer, der styrker sammenholdet, og de planlægger blandt andet en aktion den første maj. Ifølge Lars Saul er energien alligevel en anden end i de første lockoutdage. 

"Jeg er overrasket over, at lockouten har varet så lang tid. Vi holder generelt fanen højt, men folk har brugt meget energi i starten, og nu skal vi sætte tempoet lidt ned for ikke at blive udmattede. Mange har stadig stor gejst, men der er også nogle, som er meget ulykkelige. Især lærere med udskolingsklasser er meget bekymrede for deres elever."

Grænseoverskridende aktioner Lærerne har nedsat fire aktivitetsgrupper, der sørger for henholdsvis pynt på skolen, første maj aktiviteter, sociale arrangementer og kontakt til pressen. For lærer Lars Saul er rollen som aktivist langt fra hans normale hverdag i klasselokalet.

"Jeg savner mine børn rigtig meget. Det tænker jeg meget over. Jeg er ikke skabt til at aktionere. For mig er det virkelig grænseoverskridende at gå rundt på gader og stræder, det er noget helt andet end at stå overfor eleverne i klasseværelset. Man bliver bims i hovedet af hele tiden at håbe, konflikten stopper, så jeg forsøger at være til stede og forholde mig til det, vi laver i dag eller i morgen. Jeg vil bare have det her overstået", fortæller Lars Saul.

Tillidsrepræsentant Peter Jensen efterlyser, at Danmarks Lærerforening melder en ny strategi ud.

"Selvom vi er trætte, har vi langtfra tabt kampgejsten. Jeg vil gerne efterlyse, at DLF lægger en ny strategi for de følgende uger. Selvom man ikke har taget sympatistrejken i brug, savner jeg personligt, at man retter lærernes kamp mod den øvrige fagbevægelse", siger lærer og TR på Christianshavns Skole, Peter Jensen.