Det er stadig muligt at klistre lidt ligegyldig interaktivitet i halen på et ellers "dødt" læremiddel og få tilskud, mener John Klesner
Privat foto
It-vejlederne: Stadig ingen garanti for reel interaktivitet
De nye regler for at søge tilskud til digitale læremidler er et gevaldigt skridt i den rigtige retning, men det er "synd og skam", at der ikke er sat krav til interaktivitet i læremidlernes didaktiske kerneydelse, siger formanden for it-vejlederforeningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Før påske meldte Uni-C, Ministeriet for Børn og Undervisning samt KL de overordnede regler ud, der kommer til at gælde for ansøgninger til årets pulje til digitale læremidler på 80 millioner kroner.
Nu kan de næste 80 millioner kroner til digitale læremidler søges
De væsentligste forskelle i forhold til sidste års regler er, at der nu kan søges støtte til læremidler i alle fag, at der skal kunne købes abonnement til læremidlerne i en periode fra minimum en måned til maksimalt tre år, og at læremidlerne nu skal indeholde "en betydelig grad af interaktivitet".
Tre typer af interaktivitet
Nu ligger de endelige regler klar, og de siger, at et læremidel for at leve op til interaktivitetskravet skal være interaktivt på tre måder:
Dialogisk interaktivt som betyder, at eleven skal kunne give svar og modtage feedback fra læremidlet. For eksempel gennem en quiz, der med det samme giver eleven besked, om svaret er rigtigt eller forkert.
Kontrollerende interaktivt som betyder, at eleven selv skal kunne vælge vej i et læringsforløb.
Manipulerende interaktivt som betyder, at eleven kan justere eller ændre på det faglige indhold.
Stadig muligt at sminke dødt materiale
Sidste år var der kun stillet vage krav om interaktivitet, hvilket betød, at forlagene kunne leve op til kravene om interaktivitet ved for eksempel at inkludere en multiple chioce-quiz i et ellers udelukkende tekstbaseret digitalt læremidel.
Derfor anser formand for It-vejlederforeningen, John Klesner, da også specificeringen i de nye regler for et gevaldigt skridt i den rigtige retning, men mener, at kravene til interaktivitet kan skrues yderligere op.
"Der er ikke skåret ind til benet i forhold til hvad den pædagogiske målsætning med interaktiviteten er. Jeg savner at det er sikret, at der er interaktivitet i kerneydelsen i læremidlet, således at man ikke bare kan levere noget 'dødt' materiale og så klistre noget ret ligegyldigt interaktivt tilbehør på for at leve op til kravene. Det kan stadig lade sig gøre med de nye regler. Og det er synd og skam", siger han til folkeskolen.dk.
Slut med stavnsbinding
Til gengæld er John Klesner mere begejstret for, at reglerne nu kræver, at læremidlerne skal kunne fås på abbonement på minimum en måneds og maksimalt tre års varighed.
"Tidligere har det været muligt at stavnsbinde skolerne med femårige aftaler. Digitale læremidler skulle gerne give eleverne optimal læring med den nyeste teknologi, og det sker ikke ved at man binder sig til et læremidel i mange, mange år", siger han.
Ønsket fra arbejdsgruppen, der har fastlagt de nye regler, har været at stille krav om, at skolerne skal kunne købe dele af læremidler. I første omgang er man dog nået frem til en løsning med at stille krav om at hele læremidlet skal kunne købes i en kort periode.
Forlag afviser ministeriet: Vi sælger ikke læremidler i bidder
Forlag hilser nye tilskudsregler velkommen
Det mener John Klesner er et fornuftigt skridt at tage, selv om han gerne ser, at man i længden stiller krav om, at forlagene skal sælge dele af deres læremidler. For nuværende er systemet gearet til store puljeindkøb, og det skal ændres gradvist, mener han.
"Umiddelbart tror jeg det er gavnligt at tage den i små bidder, så skolerne kan udvikle en model, hvor man binder økonomi i halen af fag eller personer. Og så må mikrokøbsordningen udvikle sig med tiden. Jeg er overbevist om, at de forlag, der vil skolerne det bedste, bruger det her som en mulighed til også at udvikle mikrokøbsordninger, hvor der kan købes elementer af læremidler", siger it-vejleder-formanden.
Alt i alt erklærer John Klesner sig overordnet tilfreds med reglerne for at søge 2013-puljen, men forventer dog, at de løbende justeres frem mod 2015, hvor fristen for at søge puljen på i alt 500 millioner kroner udløber.
"Jeg forventer, at mikrokøbsordningen inden da har udviklet sig til også at omfatte indkøb af elementer af læremidler, og så håber jeg, at man når frem til at afgrænse et interaktivitetsbegreb, som kan kvalificeres, så brugerne inden køb kan se hvorledes interaktiviteten er tænkt ind i en didaktisk sammenhæng. Således vil producenterne gennem en sådan mærkning også stimulere til en udvikling hvor læremidler er interaktive i en sådan grad, at de lægger op til eksperimenterende og problemløsende undervisning", siger han.
Se de endelige regler for ansøgning af 2013-puljen til tilskud til indkøb af digitale læremidler ved at følge linket til højre for artiklen.
Læs mere
Læs reglerne for tilskud til indkøb af digitalelæremidler her