I dette portræt i Politiken søndag fortalte Anders Bondo, hvordan han havde fået ideen til DLF’s 25-timers-udspil midt om natten og skrevet det ned på iPad’en ved siden af sengen.

Lærerne vil undervise 25 timer om ugen

Med et udspil lanceret i TV Avisen svarede DLF på regeringens skolereform.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En torsdag aften, 56 timer efter at børne- og undervisningsminister Christine Antorini havde præsenteret regeringens udspil til en folkeskolereform, stod lærernes formand i TV Avisen og sagde, at lærerne er klar til at undervise 25 timer - altså klokketimer a 60 minutter - hver uge.

»Lad os for alvor nytænke undervisningsdagen og skabe et sammenhængende undervisningsforløb for eleverne, hvor det er elevernes undervisning, der er styrende, og ikke skolens ringetider«, uddybede Anders Bondo efterfølgende på folkeskolen.dk

Konkrete DLF-udspil til regeringen

»Der er grundlæggende mange gode overskrifter i regeringens udspil til en reform af folkeskolen. Med vores udspil til børne- og undervisningsministeren kommer vi med konkrete bud på en række af de målsætninger, som regeringen har formuleret med reformudspillet. Det glæder vi os til at drøfte med regeringen«.

DLF lægger med sit udspil op til et endegyldigt farvel til 45-minutters-lektioner med frikvarter imellem. Elever og lærere skal selvfølgelig have en pause til at spise deres mad midt på dagen, og så kan man vælge at give eleverne et break i form af en aktivitetstime midt på dagen med for eksempel lektiehjælp, elevsamtaler, motion og bevægelse. Og den type aktivitetstimer vil lærerne gerne stå for - også uden forberedelsestid.

»Lærer-elev-relationer styrkes«

»Det vil give mulighed for at gøre noget andet med eleverne end undervisning og styrke relationen til eleverne, hvilket jo også kommer undervisningen til gode«, siger Anders Bondo. Men aktiviteterne skal først og fremmest handle om at nå nogle relevante læringsmål for eleverne. Det skal være undervisningens mål, som er styrende for aktiviteterne - og ikke omvendt.

Udspillet stjal fuldkommen billedet næste formiddag, hvor de kommunale forhandlere indledte overenskomstforhandlingerne. Men Anders Bondos modpart, borgmester Micha-el Ziegler, var ikke imponeret: »Der er tale om et optisk bedrag. Der er i virkeligheden bare tale om, at man prøver at kalde noget af det, man laver i dag, noget andet. Man pumper undervisningstimetallet op ved at indregne pausetid, skolebibliotekartid og vejledertid. På den måde når man frem til, at man nu vil tilbyde 25 timers undervisning, selv om der i realiteten ikke er tale om en eneste ekstra time«.