Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen frygter, at muligheden for at nedlægge pædagogisk råd vil ramme lærerne på deres indflydelse

Reform: pædagogisk råd skal være frivilligt

I udspillet til den nye folkeskolereform lægger regeringen op til, at kravet om et pædagogisk råd på skolerne forsvinder. Fremover skal det derimod være frivilligt for kommunerne at oprette rådet. Danmarks Lærerforening frygter, det vil mindske lærernes indflydelse.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, er ikke særligt positiv over regeringens planer om at fjerne kravet om et pædagogisk råd. Han frygter, at lærernes mulighed for at få indflydelse på skolerne bliver fjernet helt.

"Pædagogisk råd er en god mulighed for som medarbejder at komme til orde med både spørgsmål og gode råd. Hvis den mulighed ryger, ryger medindflydelsen i skolens aktiviteter også. På mange skoler er tiden til møderne i pædagogisk råd allerede skåret meget ned, men helt at fjerne det er selvfølgelig endnu værre", siger han.

Uengagerede lærere Hvis oprettelsen af et pædagogisk råd på skolerne bliver frivilligt i de enkelte kommuner, tror Bjørn Hansen, at en del kommuner vil bruge de forhenværende timer fra pædagogisk råds-møderne til ekstra undervisningstid for lærerne. Men det mener han ikke, skolerne vinder på.

"Hvis man fjerner lærernes medindflydelse, fjerner man også deres engagement i skolen og dens aktiviteter, og det er en rigtig dårlig ide. Umotiverede og uengagerede medarbejdere er der vel ingen, der er interesseret i", siger han.

Uden pædagogisk råd ville tillidsrepræsentanten være eneste indflydelsesmulighed for lærerne. Bjørn Hansen håber derfor, at man, hvis pædagogisk råd bliver fjernet, vil indføre af en anden mulighed for indflydelse for den enkelte lærer.

Skolen skal ikke være topstyret Formand for Skolelederforeningen Anders Balle mener derimod, at kravfrafaldet til pædagogisk råd er en rigtig god ide. Han hører nemlig fra både lærere og skoleledere, at den nuværende model ikke giver mening.

"På nogle skoler består pædagogisk råd af 100-200 ansatte, så for det første er det en svær opgave at arrangere det rent logistisk, og for det andet bliver folk simpelthen ikke hørt, når der er så mange deltagere. Så at kalde det nuværende pædagogisk råd for indflydelse er ren pseudo", siger han.

Anders Balle mener, det er bedre at dele medarbejderne i flere mindre grupper. Det vil give større mulighed for at blive hørt og dermed mere indflydelse.

"Vi er jo på ingen måde interesseret i at fjerne lærernes indflydelse - tværtimod. Vi kan ikke drive skole uden samarbejde og fællesskab. Lærerne er eksperterne, så en topstyret skole er helt udelukket", siger han.