Reform: Skolebibliotekarer behøver ikke være lærere

For Danmarks Skolebibliotekarer er det en bombe ned i arbejdet på en ny bekendtgørelse for skolebibliotekerne, at der i regeringens udspil til en folkeskolereform står ”Kravet om, at det kun er lærere på skolen, der kan varetage skolebiblioteksfunktionen, bortfalder”.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg fik pludselig kaffen galt i halsen. Det står jo bare helt lakonisk", fortæller formanden for Danmarks Skolebibliotekarer C. C. Rasmussen, der straks kontaktede den nytiltrådte fagkonsulent for skolebibliotekerne Thomas Jensen. Han mente ikke, sætningen i afsnittet om regelforenklinger har helt så dramatiske konsekvenser.

Det bliver ganske vist op til skolelederen at beslutte, hvem der vurderes at have de bedste kompetencer til at varetage opgaven som skolebibliotekar, men samtidig forventes det, at der i den kommende bekendtgørelse som ventet kommer til at stå, at en af opgaverne for det kommende skolebibliotek/læringscenter bliver didaktisk rådgivning i forhold til undervisningen i folkeskolen. Og det nuværende krav om, at skolebiblioteket hører under skolelederen fastholdes og forhindrer, at folke- og skolebiblioteker lægges sammen under ledelse af en folkebibliotekar.

Slut med "skolebiblioteket"

"Jeg ved ikke, hvilke andre faggrupper, der har kompetence til at yde didaktisk rådgivning - så hvorfor det så skal stå der, ved jeg ikke", siger C.C. Rasmussen. Han synes, sætningen i reformudspillet lugter rigtig meget af et KL-fingeraftryk. Det har nemlig i en årrække været et stort ønske fra KL's side at blive fri for uddannelseskravet.

Han har nu bedt om, at den arbejdsgruppe, der arbejder med nye bekendtgørelse, hurtigst muligt bliver indkaldt igen og så har han sendt et brev til børne- og undervisningsminister Christine Antorini:

"Jeg troede, at vi var enige om, at skolebibliotekarernes arbejde er undervisning og didaktisk rådgivning og vejledning af elever og lærere. Når det netop er et didaktisk arbejde, kræver det, at det er læreruddannede og derefter skolebibliotekaruddannede personer, der varetager funktionen", skriver han blandt andet og tilføjer, at han vurderer, at udvalgsarbejdet om den nye bekendtgørelse vil blive vanskeligere.