30 procent af de lærerstuderende dumpede i skriftlig matematik

I en årrække har der været høj dumpeprocent ved den skriftlige prøve i linjefaget matematik på læreruddannelsen. Men i år slår censorerne alarm. Hele 30 procent af de kommende matematiklærere dumpede til den skriftlige prøve.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for matematikcensorerne Arne Mogensen ser tre årsager til, at en tredjedel af de kommende matematiklærere ikke har været i stand til at klare kravene ved eksamen. Dels har læreruddannelsen generelt i disse år svært ved at tiltrække studerende med en stærk matematikfaglighed. Dels var der nogle problematiske opgaver i eksamenssættet:

"I modsætning til i folkeskolen er der ingen prøveklude. Opgaverne bliver skabt af dygtige folk i opgavekommissionen, men eksamensopgaverne bliver ikke testet før eksamen, og der var især problemer med en statistikopgave", siger Arne Mogensen.

Den tredje årsag ligger ifølge Arne Mogensen i, at en del studerende simpelthen ikke var klædt på til, at eksamen nu for alvor tager studieordningens krav om, at man skal kunne anvende it-værktøjer som CAS-programmer. Mange havde også problemer med en moderne modelleringsopgave, hvor man skal bruge it-værktøjerne og sin matematiske viden til at opstille modeller med udgangspunkt i en lille film fra en undervisningssekvens i en 5.-klasse, hvor en barbiedukke bliver nedsænket i vand.

"Det her må rigtig gerne blive et wakeup-call for de studerende", siger Arne Mogensen. "For det ligger jo som et krav til vores arbejde med at formulere kompetencemål for fagene i den nye læreruddannelse, at det faglige niveau skal hæves".

Så store bliver fagene i den nye læreruddannelse

Også matematikunderviserne på de 17 læreruddannelsessteder opfordres i den netop udkomne censorrapport til at overveje deres undervisning, fordi alt for mange af de studerende havde svært ved klassisk algebraisk argumentation.