Skolelederne på heldagsskolerne oplever, at eleverne trives mere. De fortæller, at der især er kommet mere fokus på de udsatte unge.

Heldagsskoler: Vi løfter de udsatte børn

Landets heldagsskoler er netop blevet evalueret på deres faglighed. Skolelederne oplever dog mest, at heldagsskoleformen er til stor gavn for de udsatte børns trivsel, fordi der er mere personale og bedre tid til handling.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye evaluering af heldagsskolerne fokuserer udelukkende på elevernes faglige niveau og udvikling. Men skolerne gør også en forskel for de udsatte børns trivsel. Det mener skoleleder på Klostervængets Skole i København Karen Margrethe Grønlund.

"Jeg har arbejdet 38 år i skoleverdenen i Københavns Kommune, og jeg har aldrig oplevet et sikkerhedsnet være så godt, som det vi har her. Vi når mere rundt om eleverne, fordi der er mere personale og bedre tid til at handle på problemerne", siger hun.

Heldagsskolen virker kun under de rette forhold

  Ekstra kompetencer Karen Margrethe Grønlunds holdning bliver delt af skolelederen på Søndervangsskolen i Aarhus Rani Bødstrup Hørlyck. Hun er især begejstret for de kompetencer, pædagogerne har tilføjet til skolen.

"Pædagogernes socialpædagogiske kompetencer gør en stor forskel, fordi der automatisk på skolen kommer flere faglige vinkler på eleverne. Det giver en mere helhedsorienteret tilgang til eleverne og sikrer, at vi lægger mærke til eventuelle problemer", siger hun.

»Flere timer og mere spændende undervisning«

Ingen SSP-sager For skoleleder Joy Frimann Hansen fra Tingbjerg Skole i København har heldagsskolen medført en meget håndgribelig ændring.

"Vi oplevede før, at vores store elever ind imellem blev indblandet i kriminalitet, og der var en del SSP-sager. Men efter vi er blevet heldagsskole, er der ingen SSP- eller kriminalitetssager. Skoleformen har haft en enorm betydning for vores elever, både socialt og fagligt, fordi vi har bedre tid og mulighed for at nå hele vejen rundt om eleverne", siger hun.