Selsmoseskolen er en af de skoler, der har succes som heldagsskole. Men skolen har ikke pædagoger ansat.

Heldagsskolen virker kun under de rette forhold

En ny evaluering af landets 12 heldagsskoler kan ikke give svar på, om skoleformen virker. Politikerne er dog stadig interesserede i en længere skoledag.

Offentliggjort

Heldagsskoler og helhedsskoler

Kommuner kan inden for folkeskolens rammer oprettehelhedsskoler, hvor man for eksempel i indskolingen giver eleverneflere timer, har ekstra resursepersoner ansat og arbejder med enkombination af leg og læring.

12 skoler har fået dispensation til at nedlæggeskolefritidsordningen og i stedet oprette heldagsskoler, hvor allebørn går i skole fra 8 til 15 eller 16 med en kombination afundervisning og aktiviteter. Skoledagen dækkes af varierendekombinationer af lærere, pædagoger og andre. De 12 skoler, som alleligger i socialt udsatte områder, er:

• Abildgårdskolen i Odense

• Bakkeskolen i Esbjerg

• H.C. Andersen Skolen i Odense

• Hillerødgades Skole i København

• Klostervængets Skole i København

• Nørrevangskolen i Slagelse

• Selsmoseskolen i Høje Taastrup

• Strandgårdskolen i Ishøj

• Søndervangskolen i Aarhus

• Tingbjerg Skole i København

• Tovshøjskolen i Aarhus

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fem skoler har bedre resultater, fem har dårligere, og to ligger på samme niveau. Det viser en netop offentliggjort evaluering af de 12 skoler, som har dispensation til at køre skoledag fra 8 til 16. Rambøll og forsker Simon Calmar Andersen har for Ministeriet for Børn og Undervisning sammenlignet elevernes resultater i de nationale test med elevers resultater på andre skoler med samme baggrund.

Selsmoseskolen har succes som heldagsskole 

Rapporten kan ikke sige, om heldagsskoler virker. Men den peger på, hvilke virkemidler der har en positiv effekt på skolerne: Hele personalet vil heldagsskolen, der er tæt kontakt mellem elev og lærere, fokus på sociale relationer, ud af huset-undervisning og projektarbejde, inddragelse af pædagoger, øget fokus på forældresamarbejde og sund kost.

Undervisningsminister Christine Antorini ønsker ikke på baggrund af rapporten at skabe flere heldagsskoler. Men hun vil gerne give alle elever flere timer på en mere spændende måde i helhedsskoler.

»Den her rapport viser, at hvis du har mere tid med eleverne, og hvis du tænker i anderledes undervisningsmetoder, så får du en skole, der løfter bedre. Det er lettere at gøre med flere timer«.

Hun hæfter sig ved samarbejdet mellem pædagoger og lærere.

Flere timer og mere spændende undervisning

»Både denne og tidligere undersøgelser understøtter, at det er en rigtig god ide med et tæt lærer-pædagog-samarbejde. Det er to fagligheder, der er rigtig meget brug for, med respekt for at det er forskellige ting, man kan«.

Venstres uddannelsesordfører Karen Ellemann er heller ikke umiddelbart til sinds at skabe flere heldagsskoler. Men hun vil gerne hæve kvaliteten af undervisningen og er varm tilhænger af helhedsskoler med flere timer og tættere lærer-pædagog-samarbejde. Hun kan bare ikke se, hvorfor det skal koste flere penge.

»Det er jo et spørgsmål om at bruge de voksenkompetencer, der allerede findes, bedre og give skolelederen frihed til at bruge medarbejdernes tid mere fleksibelt«.

Heldagsskolen: Lærerne skal være med på ideen

Lærernes formand Anders Bondo er sikker på, at heldagsskoler er en god ide for nogle børn. Men han kan ikke se, at rapporten kan fortælle noget som helst om, hvad der virker.

»At bruge de nationale test som eneste parameter for succes er jo direkte useriøst. Om noget kan den bekræfte, at hvis der er stor begejstring og engagement hos lærere, forældre og ledelse, så kan man få noget positivt ud af det, men hvis man trækker noget ned over hovedet på folk, så går det ikke«.

Politikernes ideer om heldagsskoler vil han gerne se et mere konkret forslag til.

»Selvfølgelig er det godt med et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Men man skal passe på, at fleksibiliteten ikke betyder, at det hele bare flyder rundt. Børn har brug for fri leg, hvor de med en dygtig pædagog kan tilegne sig vigtige kompetencer. De har også brug for systematisk undervisning. Man skal ikke tro, at undervisningen bliver mere kreativ af, at der kommer en pædagog ind. Kreativ undervisning kræver en dygtig lærer. Og særligt for børn med ADHD og adfærdsvanskeligheder er det vigtigt, at tingene ikke bare flyder«.

Hver tredje heldagsskole er lukket

Lærerne vil meget gerne have en ekstra hånd i undervisningen. Men at tro, at man kan klemme flere undervisningstimer ud af lærere og pædagoger, er udelukket.

Læs mere

Læs evaluering af heldagsskolerne