"Man kan ikke bruge OECD’s sammenligninger til noget som helst", mener Anders Bondo.
Klaus Holsting
DLF: OECD-tal er hat og briller
"Jeg har stor respekt for, at ministeren ikke har tid til at gå ned i de her tabeller. Men jeg håber da, hun har nogle embedsmænd, der kan tygge dem igennem. OECD sammenligner æbler og bananer – ja, jeg vil sige, at de sammenligningner er hat og briller!", lyder Anders Bondos kommentar til den nyeste udgave af "Education at a Glance".
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Antorini vil give lærerne mere tid til at undervise
På baggrund af rapporten, som endnu en gang viser, at danske elever har få timer, og at lærerne underviser mindre end gennemsnittet i OECD, har børne- og undervisningsminister Christine Antorini meldt ud, at hun med den kommende reform af folkeskolen vil give lærerne mere tid til at undervise. "Jeg vil rigtig gerne drøfte, hvordan en reform kan gøre et muligt for lærerne at leve op til folkeskole-loven med de nye beslutninger om, at skolerne skal rumme flere elever med konstaterede indlæringsvanskeligheder. Og jeg vil rigtig gerne ind i en diskussion om, hvordan vi kan levere kvalificeret un-dervisning i hver eneste time og leve op til lovens krav om undervisningsdifferentiering og leve op til målene for hvert eneste fag med mindre end to minutters forbereldese per lektion", sige Anders Bondo Christensen. "Men man kan ikke bruge OECD's sammenligninger til noget som helst. Der er rigtig mange faktorer, der gør tallene usammenlignelige - nogle lande angiver et skønnet undervisningstimetal, andre det maksimale, og i Danmark er fx skolebibliotekarer og vejledere med i opgørelsen, mens man i andre lande kun tæller almindelige lærere med. Det er totalt misvisende at bruge de tal!".