Det her er den endelige store læreruddannelse, siger Esben Lunde Larsen, Venstre. Fremad kan man bare justere bekendtgørelsen, hvis der fx sker ændringer i folkeskoleloven

Slut med lov om læreruddannelsen

Den nuværende læreruddannelseslov ophæves, og uddannelsen skal fremover reguleres via en bekendtgørelse under den generelle lov for professionsbacheloruddannelser. Afskaffelsen af en særlig læreruddannelseslov er en del af fredagens forlig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Love om læreruddannelse i Danmark

1818 Danmarks første seminarielov: Seminariereglementet

1930 Læreruddannelseslov med fireårig læreruddannelse

1947 på grund af lærermangel blev der oprettet en to ethalvt-årig læreruddannelse for folk med studentereksamen.

1954 Læreruddannelseslov

I 1954 blev læreruddannelsen delt op, så der var en treårig forstudenter og en fireårig for ikke-studenter.  

1966 Læreruddannelseslov

1991 Læreruddannelseslov

1997 Læreruddannelseslov

2006 Læreruddannelseslov

2012 Læreruddannelsesloven bliver til en bekendtgørelse underden generelle lov for professionsbachelorer.

Kilde: Fra seminarium over CVU til University College(folkeskolen.dk)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Loven bliver lavet til en bekendtgørelse, så den fremover bliver lettere at tilpasse til ændringer i skolen, fortæller Venstres videnskabs- og forskningsordfører Esben Lunde Larsen. "Det her er den endelige store læreruddannelse, forstået på den måde, at vi fremadrettet kan justere i forhold til de krav, der bliver i folkeskolen. Det vil sige, vi ændrer styringsmekanismerne i læreruddannelsen".

Læreruddannelsesforlig på plads med adgangsbegrænsning

Danmarks Lærerforening har ingen problemer med, at ministeren kan justere på en bekendtgørelse uden at indkalde forligskredsen.

"Hvis man får lavet en ny folkeskolelov, og det kræver justeringer i læreruddannelsen, så er det nemmere at gøre med en bekendtgørelse. Vi er vant til at arbejde med bekendtgørelser. Det ser jeg ikke som en hindring. Vi plejer at få bekendtgørelser til høring og forholder os til dem", siger formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen.