Det her er den endelige store læreruddannelse, siger Esben Lunde Larsen, Venstre. Fremad kan man bare justere bekendtgørelsen, hvis der fx sker ændringer i folkeskoleloven
Slut med lov om læreruddannelsen
Den nuværende læreruddannelseslov ophæves, og uddannelsen skal fremover reguleres via en bekendtgørelse under den generelle lov for professionsbacheloruddannelser. Afskaffelsen af en særlig læreruddannelseslov er en del af fredagens forlig.
Love om læreruddannelse i Danmark
1818 Danmarks første seminarielov: Seminariereglementet
1930 Læreruddannelseslov med fireårig læreruddannelse
1947 på grund af lærermangel blev der oprettet en to ethalvt-årig læreruddannelse for folk med studentereksamen.
1954 Læreruddannelseslov
I 1954 blev læreruddannelsen delt op, så der var en treårig forstudenter og en fireårig for ikke-studenter.
1966 Læreruddannelseslov
1991 Læreruddannelseslov
1997 Læreruddannelseslov
2006 Læreruddannelseslov
2012 Læreruddannelsesloven bliver til en bekendtgørelse underden generelle lov for professionsbachelorer.
Kilde: Fra seminarium over CVU til University College(folkeskolen.dk)
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Loven bliver lavet til en bekendtgørelse, så den fremover bliver lettere at tilpasse til ændringer i skolen, fortæller Venstres videnskabs- og forskningsordfører Esben Lunde Larsen. "Det her er den endelige store læreruddannelse, forstået på den måde, at vi fremadrettet kan justere i forhold til de krav, der bliver i folkeskolen. Det vil sige, vi ændrer styringsmekanismerne i læreruddannelsen".
Læreruddannelsesforlig på plads med adgangsbegrænsning
Danmarks Lærerforening har ingen problemer med, at ministeren kan justere på en bekendtgørelse uden at indkalde forligskredsen.
"Hvis man får lavet en ny folkeskolelov, og det kræver justeringer i læreruddannelsen, så er det nemmere at gøre med en bekendtgørelse. Vi er vant til at arbejde med bekendtgørelser. Det ser jeg ikke som en hindring. Vi plejer at få bekendtgørelser til høring og forholder os til dem", siger formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen.