De særligt dygtige lærerstuderendee skal have særlige udfordringer, fortæller en stolt Venstre-ordfører, Esben Lunde Larsen

Venstre har fået talentforløb ind i læreruddannelsen

Særlige talentforløb for de dygtigste lærerstuderende bliver en del af den nye læreruddannelse. Det har Venstre sørget for, fortæller partiets ordfører Esben Lunde Larsen. Lærerstuderendes Landskreds er stærkt skeptisk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Aftaleteksten om talentforløb

Den nye struktur for læreruddannelsengiver rige muligheder for, at der kan udvikles talentforløb indenfor uddannelsens ramme. Således kan de enkelte uddannelsesstederprofilere sig på at tilbyde særlige talentforløb. Det kan ske påforskellig vis: dels via strukturelle prioriteringer (talentforløb,der udfordrer de særligt dygtige studerende, fx uddannelse affaglige fyrtårne), dels via moduliseringen (fagmoduler med særligtkrævende målbeskrivelser, fx i samarbejde med universiteterne)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Venstre har været med at få lavet adgangsbegræsning til læreruddannelsen og  lagt stopprøver ind i læreruddannelsen. Men en af de ting, som Venstres forskningsordfører er mest glad for, er at det er lykkedes for ham af få ind i aftalen, at professionshøjskolerne får mulighed for at oprette kurser til særligt talentfulde lærerstuderende:

"Læreruddannelserne får nu mulighed for at oprette kurser for særlig dygtige lærerstuderende, de de kan blive fagligt udfordret. Det kan for eksempel være studerende der er særligt dygtige til matematik og naturfag", siger Esben Lunde Larsen til folkeskolen.dk

"Når de så bliver ansat på en skole, så har de via overenskomsten mulighed for at få mere i løn i form af et kvalifikationstillæg. Og de er også klædt på til at lave særlige forløb for eleverne. Og de kan inspirere deres kolleger. Så det er vi rigtig glade for".

Formand for Lærerstuderendes Landskreds Tobias Holst meget skeptisk:

"Jeg bryder mig ikke om, at man vil udvikle nogen talenter på bekostning af andre. vi skal have en uddannelse, hvor alle lærere bliver i stand til at honorere de krav, vi stiller til lærere i folkeskolen", siger LL-formanden.

Svarer det ikke til, at man i folkeskolen undervisningsdifferentierer for at sikre, at alle elever - også de dygtigste - bliver udfordret?

"Det er noget helt andet. Folkeskolen er for alle, og skal være for alle. Læreruddannelsen har man selv valgt, og alle skal kunne det, vi har besluttet, kræves for at være læreri folkeskolen. Så må man enten leve med at være et meget dygtigt menneske, der også er lærer, eller også må man læse videre bagefter", siger Tobias Holst.

Lærerstuderende: Valgfrihed bliver ikke reel

Læs mere

Læreruddannelses-forliget