Foto: Thomas Tolstrup
Nyt fag i folkeskolen: Håndværk og design
Et spritnyt fag ’Håndværk og Design’ skal erstatte sløjd og håndarbejde, hvis det står til regeringen. Det er en opgradering af fagene, ikke en spareøvelse, lover ministeren. Hun inviterer skoler med et i et års forsøgsarbejde for at skaffe erfaringer med det nye fag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi synes, at sløjd og håndarbejde trænger til en modernisering, og vi vil gerne give den praktisk-musiske dimension et løft og få den mere i spil, når vi starter arbejdet med en folkeskolereform i efteråret. Samtidig har begge faglige foreninger efterlyst en modernisering af faget, og det spiller rigtig godt sammen med, at vi er i gang med en reform af læreruddannelsen, hvor det er oplagt at skabe overensstemmelse mellem materiel design og faget i folkeskolen", siger undervisningsminister Christine Antorini til folkeskolen.dk.
Det kræver enighed i folkeskoleforligskredsen, hvis håndværk og design skal erstatte sløjd og håndarbejde. Derfor går ministeren i første omgang i gang med et års udviklingsarbejde. Skoler, der har erfaringer med at sammentænke de to fag, kan inden 16. maj søge om at være med i et forsøg i næste skoleår. Der bliver inden for de kommende dage nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Sløjdlærerforeningen, Håndarbejdslærerforeningen, DLF, KL, professionshøjskoler og forskningsmiljøet, der skal udstikke rammer for forsøget.
Sløjd- og håndarbejdsforeninger glæder sig til nyt fag
Ikke en spareøvelse
Da Sløjdlærerforeningen i januar sidste år holdt en høring om de praktisk-musiske fag på Christiansborg, var der ingen der vidste, hvad der skulle ske med sløjd og håndarbejde i skolen. I 2007 erstattede materiel design de to fag i læreruddannelsen, og et forsøgsarbejde blev sat i gang i folkeskolen. En evaluering af forsøgene var sat i gang, men ingen vidste præcis, hvad den evaluerede på. Dengang sagde Christine Antorini til folkeskolen.dk: "Det var fuldstændig til grin at lave de forsøg, når der ikke fulgte penge med. Vi har langt større planer med fagene både pædagogisk og didaktisk. De praktiske fag skal ind fra 0. til 9. klasse i et seriøst udviklingsprogram".
Ingen ved om sløjd og håndarbejde bliver til materiel design
Sløjd og håndarbejde bliver ikke slået sammen efter evaluering
Der er ikke afsat penge til de nye forsøg, men det har været meget vigtigt for ministeren at udstikke klare rammer for forsøgene, og hun har afsat 500.000 kroner til en evaluering.
"Det her er ikke en spareøvelse. Det handler om at opgradere fagene. Derfor skal det nye fag også have det samme timetal, som sløjd og håndarbejde til sammen", siger Christine Antorini. Hun ønsker også fortsat at se på, hvordan fagene kan følge eleven hele vejen igennem skolen.
"På næste møde i partnerskabet bliver temaet udskolingen. Noget af det vi gerne vil diskutere er, hvordan de praktiske fag skal indgå i udskolingen. Jeg synes, at de unge skal møde de praktiske fag fra start til slut. Men hvordan vi ender med at gøre, afhænger også af, hvad der bliver anbefalet i partnerskabet. Det kan måske være modeller med forskellige linjer eller obligatoriske valgfag".
Hun mener, at de praktiske fag spiller en meget vigtigt rolle i skolen.
"Det handler om at udvikle fra ide over proces til produkt, men også arbejdet med materialer og formgivning. Men sløjd og håndarbejde afspejler ikke den modernisering, der er sket på arbejdsmarkedet. Det handler om at udvikle fagene, men holde fast i det praktiske og procesorienterede. Vi vil give fagene en klar og vigtig profil".
Materiel design skal afspejle folkeskolen
Præcis hvad der kommer til at ske med linjefaget materiel design afhænger af de forhandlinger om en reform af en ny læreruddannelse, som uddannelsesminister Morten Østergaard skød i gang i for to uger siden. Men regeringens ønske er, at læreruddannelsen også skal have faget håndværk og design. Det vil give lærere, som er klar til at undervise i faget i folkeskolen. Christine Antorini er også meget opmærksom på, at det vil kræve nye kompetencer af de eksisterende sløjd- og håndarbejdslærere.
"I udviklingsarbejdet vil vi være meget opmærksomme på, hvad det kræver af kompetencer at undervise i det nye fag. Og hvilken form for efteruddannelse af de eksisterende lærere, det kalder på".