OECD's rådgiver Andreas Schleicher mener, at danskere er for tolerante over for fiasko
Topmøde: Danmark kan løfte ambitionen
Andreas Schleichers nye rapport for OECD ser på uddannelse i lande i mange forskellige verdensdele. Han mener, at Danmark har særlige muligheder, men godt kunne gøre det bedre
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Danmark har favorable vilkår for uddannelse. Samfundet sætter pris på det at uddanne sig, og det danske samfund er et ret ligeligt samfund. Men når det er sagt, så er resultaterne kun so-so…" lyder diagnosen fra Andreas Schleicher, som er OECD's rådgiver for uddannelse: "Der er for eksempel ingen grund til, at Danmark skal ligge efter Finland, som jo har ret sammenlignelige vilkår."
Det danske skolesystem får især ros af OECD-eksperten for sit mod på fornyelse:
"Det danske system står stærkt i forhold til at bringe innovationen ind i klasseværelserne. Der er masser af kreativitet og initiativ på det lokale niveau," siger han. "Men Danmark har nok haft knapt så megen succes, når det handler om at bygge et system rundt om den innovation: Skabe netværk og forbindelser mellem aktørerne, dele de bedste erfaringer og i det hele taget opbygge en profession. Det er udfordringer, som formentlig stadig venter forude."
Topmøde: Lærerne er nøglen til al reform
Dertil kommer den danske "tolerance overfor fiasko," som Schleicher udtrykker det.
"En af de ting, jeg vil sige generelt om Danmark er, at det er vigtigt at løfte ambitionen. Tolerance-tærsklen overfor fiasko er højere end i andre nordiske lande for eksempel. Men det er ofte ikke den bedste vej, især ikke overfor de elever og studerende, der kommer fra en underprivilegeret baggrund. Det er meget vigtigt, at vi også for dem stiller i udsigt, at de kan få succes - præcis som de stærkeste elever."