Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Aflyste timer, undervisning på flere hold på samme tid og manglende kontinuitet i undervisningen. Det er virkeligheden for mange musiklærere, der har valghold i musik i 7. og 8. klasse.
Formand for Musiklærerforeningen Karen Johansens anelser blev til fulde bekræftet, da hun på Facebook i gruppen Musik som praksisfag spurgte, om musiklærerne ønsker, at sommerens afgangsprøve i musik bliver aflyst.
"Det er vigtigt for mig at have en føler på, hvordan det ser ud på skolerne. Jeg har faktisk et meget lille overblik over, hvilke skoler der har valgfag, så jeg blev glad, da over 60 svarede i gruppen. Svarene bekræfter mig i, at det, jeg hører om, at musik har meget ulige vilkår på skolerne, er rigtigt", siger hun.
Faglige foreninger i fælles udmelding til ministeren: Lad skolerne selv bestemme
Få lærere føler sig klar til afgangsprøven
Langt de fleste i gruppen argumenterede for, at man burde aflyse sommerens afgangsprøver i den form, som der er lagt op til nu.
"Det er de færreste lærere, der føler sig klar til at gå til prøven. De kom med mange gode argumenter", siger Karen Johansen.
Hun er glad for at mærke, at musiklærerne har mod på faget, selv om det har haft en svær start midt i corona.
"Der er rigtig mange gode argumenter. Dem, der argumenterede for aflysning, var også dem, der beskrev, hvordan der har været svingdørsundervisning i faget. Der har været mange aflysninger af timer, så her har der været en pludselig fagdag, og så har der været lærere, der har måtte stå i dørkarmen og underviser på tre hold på samme tid, fordi eleverne kun må være i stamklassen", fortæller hun.
"Det er tydeligt at musiklærerne gør alt, hvad de kan for at leve op til kravene til faget og til prøven, men at udfordringerne er store", tilføjer hun.
I gruppen var der kun to lærere, der argumenterede for at gennemføre afgangsprøven, som den er planlagt.
"Der var en, som tidligere har prøvet at gennemføre en prøve. Jeg tror, det har kæmpe betydning, om man har prøvet det eller ikke prøvet det før. Den andens argument for at gennemføre er, at vi har brug for at få de her erfaringer. Og dem kan vi først få, når vi har gennemført prøven for alvor".
Musiklærer: Svært at undervise i tre klasser samtidig
Lad skolerne bestemme
Musiklærerforeningen har sammen med foreningerne for håndværk og design, billedkunst og madkundskab sendt et åbent brev til regeringen, hvor de ligesom Danmarks Lærerforening opfordrer til at lade det være op til den enkelte skole, om valgfagsprøverne til sommer skal gennemføres eller ej.
"Jeg tror, rigtig mange gerne vil afslutte det på en eller anden måde. Måske med en koncert for forældrene eller en form for prøve med naboskolen. Når vilkårene for fagene er så forskellige på skolerne, er det vigtigt, at det er en beslutning, der tages på skolen", siger Karen Johansen.
Hun mener, at skolen godt kan beslutte at afholde afgangsprøve i et praktisk-musisk fag og så aflyse i et andet fag.
"Vi havde en spændende snak, da vi havde mødet med de fire foreninger. For hvis håndværk og designlæreren mener, at eleverne ikke kan gå op, men musiklæreren på skolen måske har haft bedre vilkår og gerne vil have eleverne op? Skal skolen så aflyse begge fag?", spørger hun retorisk.
DLF: Lad de enkelte skoler beslutte, om valgfagsprøverne skal aflyses
Skolelederen må vurdere fra fag til fag
Personligt mener Karen Johansen, at skolen bør have mulighed for at beslutte, om afgangsprøven skal gennemføres helt ned til det enkelte fag.
"Skolelederen må kigge på det. Skolelederen kan godt beslutte, at i musik går eleverne til afgangsprøve, men i billedkunst gør de ikke. Det er jo ikke sikkert, at der har været de samme vilkår på skolen for de forskellige fag".
Karen Johansen er selv musiklærer på Kon Tiki Skolen i Hillerød. Her er musiktimerne i valgfag foreløbig aflyst, fordi skolen holder eleverne i stamklasser.
"Helt personligt mener jeg, at det er så ærgerligt, at børnene ikke kommer op og får afsluttet faget, og jeg vil også gerne have de her erfaringer".
"Men vi har ikke haft faget i hverken november eller december. I musik er der brug for kontinuitet, og det mangler vi. Derfor kan det ende med at blive meget undervisning, som kun er møntet på prøven. Der skulle have været en rød tråd, hvor man bygger oven på, hvad de har lært. Nu bliver det prøven for prøvens skyld, og det var ikke planen med øget praksisfaglighed", siger Karen Johansen.