Minister afviser at udvide litteraturkanon med flere kvindelige forfattere. Dansklærerforeningens grundskoleformand Katja Gottlieb er enig med ministeren.
Dansklærerforening afviser, at der er brug for flere kvinder i kanonen
Flere kvinder i litteraturkanonen, lød et opråb fra Dansklærerforeningens sektion for stx og erhvervsfaglige gymnasier, som undervisningsministeren afviste. Formand for Dansklærerforeningens grundskolesektion mener ikke, at der er brug for flere kvindelige forfattere i kanonen.
Kanonlisten for grundskolen
Folkeviser
Ludvig Holberg
Adam Oehlenschläger
N.F.S. Grundtvig
St. St. Blicher
H.C. Andersen
Herman Bang
Henrik Pontoppidan
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø
Tom Kristensen
Karen Blixen
Peter Seeberg
Tove Ditlevsen
Henrik Ibsen
Den vejledende tillægsliste ser sådan ud:
Danske folkeeventyr
Johan Herman Wessel
B. S. Ingemann
Jeppe Aakjær
Egon Mathiesen
Halfdan Rasmussen
Benny Andersen
Cecil Bødker
Ole Lund Kirkegaard
Amalie Skram
Astrid Lindgren
Thorbjørn Egner
Robert Storm Petersen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Søndag kunne Politiken fortælle, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afvist en henvendelse fra Dansklærerforeningen om at få flere kvindelige forfattere og digtere med i litteraturkanonen. Det var forpersonerne for Dansklærerforeningens bestyrelser for stx og erhvervsfaglige gymnasier, Mischa Sloth Carlsen og Ditte Eberth Timmermann, som havde fremsat forslaget, fordi de mener, at listen sender et forkert budskab til unge om, at kvindelige stemmer dansk litteratur er mindre værd end mandlige.
Samtidig bliver der i øjeblikket indsamlet underskrifter til et borgerforslag, der skal sætte flere kvindelige forfattere på grundskolens litteraturkanon.
Borgerforslag: Flere kvinder i kanonen
Danlærerformand: Lærerne er pragmatiske
Men formanden for Dansklærerforeningens grundskolesektion, Katja Gottlieb, synes ikke at det er vejen frem. Og det er ikke fordi hun er er imod, at kvindelige forfattere fylder mere i undervisningen, end litteraturkanonens kønsfordeling lægger op til. Tværtimod.
"De fleste lærere har en meget pragmatisk holdning til kvindelige forfattere i deres undervisning", siger Katja Gottlieb til folkeskolen.dk. "Man læser jo meget andet end kanonlitteratur i skolen, og vi har så mange gode, kvindelige forfattere af børne- og ungdomsbøger at trække på. Jeg tror, at over halvdelen af moderne ungdomsbøger er skrevet af kvinder - Sarah Engell og Janne Teller, for eksempel".
Formænd: Bebyrd ikke dansklærerne med flere kanonforfattere
Katja Gottlieb understreger, at selv om man ikke læser en kvindelig forfatter, kan man sagtens tale om køn i undervisningen.
"Det er for eksempel svært at læse folkeviser, uden at komme til at tale om køn og kønsroller", siger hun. "Når man læser 'Torbens datter' (folkevise, hvor en ung kvinde bliver bortført af sin fars morder, red.) så bliver eleverne jo helt forargede over forløbet. Og når man læser Herman Bang (homoseksuel kanonforfatter, red.) er det jo oplagt at tale om kønsperspektiv og seksuelle minoriteter og så videre".
Det vil være en fejl at udvide kanonlisten for at få plads til flere kvinder, mener Katja Gottlieb.
"Der er bindinger nok på vores undervisning i grundskolen. Vi skal ikke hive flere obligatoriske forfatterskaber ned over hovedet på lærerne, som lige er sluppet af med flere tusinde fælles mål", siger hun, og understreger i samme åndedrag, at hun ikke er modstander af, at der er en litteraturkanon for grundskolen.
"Jeg var faktisk en varm fortaler for kanon i dansk, fordi den sikrer den historiske dimension i danskfaget. Nu tænker jeg, at det kan man gøre på andre måder også - og for guds skyld ikke flere kanonforfattere".
Hellere mere børnelitteratur
Hvis der skal ændres i kanonen for folkeskolen, så vil Katja Gottlieb hellere gøre noget helt andet: skifte nogle af børnebogsforfatterne fra tillægslisten ind i den obligatoriske liste.
"Hvis jeg skal blive lidt polemisk, så kan man sige, at alle danske børn skal have læst Henrik Ibsen, men man anbefaler, at de har læst Halfdan Rasmussen. Det forstår jeg grundlæggende ikke. Hvorfor skal skolens undervisning være så akademisk, at Ibsen er vigtigere end en så central figur for dansk børnekultur, som oveni købet også har e t voksenforfatterskab, som kan bruges i de store klasser?"
Citat af Katja Gottlieb rettet 13/4 klokken 14
Forsker: Kvinderne kommer ikke af sig selv i litteraturundervisningen