”Det er ikke et statisk forsøg. Vi lærer hele tiden undervejs, og det er vigtigt, at vi bryder med det normale hierarki i ledelse og beslutninger. Derfor kan skolerne undervejs udfordre beslutninger, hvis de er uenige, eller selv finder på bedre løsninger”, sagde Jørgen Borg, konsulent i Esbjerg Kommune, på læringsfestivalen.

Involvering skal sikre faglig kvalitet i skole-frihedsforsøg

"Vi involverer skolerne og de faglige organisationer så meget som muligt i planlægningen af frihedsforsøget", siger Christina Aalling Wolf, der er projektleder på Holbæk Kommunes gentænkning af skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går gav projektlederne fra de to forsøgskommuner Holbæk og Esbjerg deres bud på, hvad der kan gøres anderledes, når de fleste af de centrale regler på skoleområdet ophører til august. Det gjorde de ved et oplæg på dette års læringsfestival, som er i fuld gang lige nu og foregår virtuelt.

Lærere mødes på virtuel festival: Vi forsøger at få messestemningen ind

Selvom Holbæk og Esbjerg Kommuner griber forsøget det forskelligt an, så er de to projektledere fra hver sin forvaltning enige om, at dialogmøder, inddragelse af lærernes faglighed og løbende evaluering er helt centralt.

"Det er et kæmpestort projekt, og det skal strække sig over tre år, så det bliver enormt spændende at se, hvad der kommer ud af det", sagde Christina Aalling Wolf, som er projektleder for forsøget i Holbæk Kommune og selv er tidligere lærer og skoleleder.

De overordnede rammer er fastlagt fra regeringens side, men kommuner og byråd har frihed til lokalt at fastsætte rammer - de såkaldte hegnspæle.

Frikommuneforsøget er et treårigt forsøg, hvor statsminister Mette Frederiksen og hendes regering har besluttet at sætte to kommuner fri fra de regler og love, som normalt gælder på skoleområdet.

Frihedsforsøg: Sådan skulle skolen se ud, hvis det var os, der fik frie hænder

Selv de få fastsatte rammer kan udfordres

Begge kommuner er optaget af ikke at sætte for mange eller for konkrete rammer undervejs for netop ikke at begrænse friheden hos de enkelte skoler, fortalte de to projektledere. Derfor har Esbjerg udformet en måde, hvorpå skolerne kan udfordre kommunens hegnspæle.

Projektleder i Esbjerg Kommune Jørgen Borg fortalte, at byrådet i Esbjerg har valgt at arbejde med noget, de kalder for "udfordringsretten". Det betyder i praksis, at skoler kan udfordre både byråd og forvaltning på områder, som ellers er fastlagt i de overordnede rammer.

"Det er ikke et statisk forsøg. Vi lærer hele tiden undervejs, og det er vigtigt, at vi bryder med det normale hierarki i ledelse og beslutninger. Derfor kan skolerne undervejs udfordre beslutninger, hvis de er uenige eller selv finder på bedre løsninger", sagde Jørgen Borg på læringsfestivalen.

I Holbæk har man endnu ikke besluttet, om man vil have en lokal udfordringsret.

Udover at man i Esbjerg kan udfordre byråd og forvaltning, så har begge frikommuner mulighed for at søge ekstra dispensationer fra ministeriets overordnede rammer.