Charlie Gilderdale fortalte om matematiske udfordringer og NRICH-projektet
foto: Helle Lauritsen
Matematiske udfordringer fra Cambridge til lærere og elever
Gode matematikere er ikke bare gode til at svare på spørgsmål, men til at stille spørgsmål, løse problemer og finde strategier, lød det fra Charlie Gilderdale, Cambridge Universitet, på gårsdagens konference for matematikvejledere. Den tankegang skal også ud i klasserne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Mange elever i England forlader skolen med oplevelsen af ikke at kunne lide matematik eller ikke at være gode til det. Derfor er det vigtigt at skabe problemløsere i matematiktimerne i skolerne, sådan at eleverne kan få nogle bedre oplevelser og finde ud af, at de godt kan matematik", sagde Charlie Gilderdale fra Centre for Mathematical Sciences på Cambridge. Han viste noget af vejen frem i form af spil, mønstre, konkurrencer og forskellige problemer, der måske kan fange eleverne.
Matematikvejlederne blev sat på opgaver og tempoet var raskt. Udfordringerne fløj igennem konferencesalen.
Hvilke på-hinanden-følgende-tal kan man lægge sammen til summen 45?spurgte han - og skrev: 22+23=45.
Men også 14+15+16 giver 45 lagt sammen. Og det gør 7+8+9+10+11 også. Eller 5+6+7+8+9+10.
Skal jeg vide det, du ved, for at kunne bruge det her i klassen?, spurgte en matematikvejleder. Tal med naboen om det, lød svaret fra Charlie Gilderdale, og en summen steg op i lokalet.
Han henviste deltagerne til projektet NRICH og dets hjemmeside med opgaver, problemer, spørgsmål og eksempler. Projektet er for dem, der mener, at folk er naturligt nysgerrige over for matematik og at det er tilfredsstillende at blive udfordret på sin matematiske forståelse. Der er meget at gå i gang med, hvis man ønsker at introducere eleverne til den slags udfordringer. Bliv inspireret på nrich.maths.org/denmark2020
Netværk løfter fagdidaktikken