Det var et hold af meget engagerede elever, der var samlet på Skelgårdsskolen før coronaen satte en stopper for undervisningen i håndværk og design.
Foto: Pernille Aisinger
H&d-valgholdslærer: Vi skal godt nok løbe hurtigt efter sommerferien
Skelgårdsskolen havde et superengageret valghold kørende en hel dag om ugen til håndværk og design. Men coronaen har slugt måneders undervisning, og holdet kommer først i gang igen efter sommerferien. Og eleverne skal til eksamen til jul.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det virkede som en fantastisk god måde at organisere valgholdene, da folkeskolen.dk/h&d i første uge af marts besøgte Ingrid Bianco Petersen og Freja Haugen Sørensens undervisning i håndværk og design. Elever fra hele Tårnby Kommune var samlet på Skelgårdsskolen til undervisning fra klokken 8 til 15 hver onsdag, og med de mange sammenhængende timer kunne de tage på ture og arbejde i dybden med de to læreres mange kreative ideer. Skolen var en af de første til at afprøve ideerne om faget, da det var nyt, og Ingrid Bianco Pedersen har mange års erfaring med både faget og eksamen for de store elever. Med den intensive undervisning var der allerede planlagt afgangsprøve i faget til jul, og de to lærere havde planlagt en slags terminsprøve her i maj, så eleverne kunne få en fornemmelse af prøveformen.
"Jeg har valgt håndværk og design, fordi jeg vil være ingeniør"
Men så kom coronaen. Elever og lærere blev sendt hjem, og nødundervisning blev fortolket som dansk, matematik, engelsk og hovedfagene. Håndværk og design var der ikke krav om.
"Vi skulle ikke undervise i valgfagene. Men vi gjorde det alligevel, fordi vi ved, hvor meget de mister", fortæller Ingrid Bianco Petersen. De to lærere lagde en masse opgaver ud på Google Drev. Teoriopgaver, tegneopgaver, 3d-tegning og moodboards i et tegneprogram, som eleverne ikke havde prøvet før.
"Men eleverne virkede ret pressede. Vi ringede rundt til alle og talte med dem om opgaverne og prøvede at få dem i gang. Men de har haft rigtigt meget undervisning i de andre fag. Og det blev jo ekstra svært af, at vi har elever fra så mange forskellige skoler, og at vi ikke rigtigt har nået at komme ind under huden på dem. Det har været et stort arbejde".
De, der virkelig brænder for faget, har afleveret, men mange andre har ikke. Simpelthen fordi de har været for pressede og ikke har prioriteret håndværk og design så højt, fortæller hun. Ingen håndværk og design før sommerferien
Da de små elever kom tilbage på skolen, blev de to lærere sat til at undervise i indskolingen, og meldingen er nu, at valgholdene ikke kommer op at køre igen før efter sommerferien. Det betyder også, at ledelsens melding har været, at de to lærere ikke længere har tid til at følge op på de teoretiske opgaver.
De praktisk-musiske valgfag er hårdt ramt
"Vi er blevet ramt rigtigt hårdt, og som det ser ud nu, må vi bare prøve at indhente det hele efter sommerferien. Det kommer til at betyde, at vi må lægge planerne helt om, droppe turene ud af huset og give eleverne en hel del hjemmeopgaver for, at vi kan nå det".
Timerne på skolen kommer til at handle om materialekendskab og teknikker. Mens designprocessen må foregå hjemme.
"Vi skal have afgangsprøver i december eller januar. Så vi må løbe stærkt og knokle på efter sommerferien. Det bliver nok ikke lige så hyggeligt, som faget ellers ville have været. Det bliver benhårdt. Men sådan må det være. Vi regner med lægge ud med terminsprøven, for så er de rimeligt målrettet på, hvad der skal til i de ti uger de kommer til at have", fortæller hun.
Ingrid Bianco er sikker på, at de nok skal få lært eleverne det, de skal bruge for at komme igennem prøven, men det bliver ikke det fag, hun havde tænkt sig.
"Vi deler holdet op i tre grupper, som så må rotere mellem teori og praksis, og det bliver mere målstyret hen mod prøven. Faget lægger op til innovation og kreativitet, men hele den proces må foregå hjemme".
"De kan ikke nå at få det ud af det, som jeg gerne ville. Det er utopi. Men vi kan godt få dem igennem en udmærket afgangsprøve. Det er jo i sidste ende et spørgsmål om, hvad man vil med faget - skal de kunne klare sig godt til en prøve, eller skal de kunne bruge det videre ude i livet. Lige nu kan vi kun nå at forbedre dem til prøve, for vi er nødt til at prioritere"
Ministeriet har lyttet: Valgfagsprøve i h&d kræver kræver kun ét oplæg