”Vi skal passe på, at vi ikke bombarderer forældrene helt vanvittigt", lyder opfordringen fra børnehaveklasseleder Pia Jessen.

Børnehaveklasseleder: "Det er vigtigt at mærke efter, hvordan familierne har det"

En lille film med eksempelvis oplæsning eller en bevægelseshistorie på Youtube hver dag. Sådan prøver børnehaveklasseleder Pia Jessen at fjernundervise de mindste skoleelever på en måde, så det kan passes ind i meget forskellige familie-hverdage.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi savner skolen". "Vi savner kammeraterne". "Vi har det godt".

Sætningerne er korte, da eleverne i børnehaveklassen på Horne Skole ved Varde i sidste uge for første gang mødtes på Zoommeeting. Til gengæld brugte de lidt tid på at grine af hinandens billeder på skærmen.

Pia Jessen er børnehaveklasseleder på Horne Skole og også formand for børnehaveklasselederne i Danmark. Hun mener, at netop børnehaveklasselederne, der har de mindst skoleerfarne elever, har en stor opgave i at mærke efter, hvilken virkelighed den enkelte elev står i.

"Jeg underviser ved at sende en daglig film hjem til dem. Det er en bevægelseshistorier eller oplevelseshistorier. Jeg læser højt for dem", siger Pia Jessen.

Skole indkalder børnehaveklassebørn til sprogstimulering under nedlukning 

 

Forvent ikke for meget af forældrene

Hun har givet dem læs-let-bøger med hjem og opfordrer dem også til at læse siderne. Hun ved, at det er meget forskelligt, hvordan børnehaveklasselederne griber undervisningen an. Men én ting, som hun mener, er vigtig at være meget opmærksom på er, at man som børnehaveklasseleder ikke kan forvente for meget af forældrene i corona-krisen. og samtidig sørge for at der er undervisningsmaterialer som favner alle.

"Det er vigtigt, at vi mærker efter, hvilke børn og hvilke familier, vi har med at gøre. Med de små børn kræver det meget hjælp. Der er mange familier, der er meget hængt op for at få dagligdagen til at hænge sammen. Derfor er det vigtigt, vi mærker efter, hvordan har familierne det", siger hun.

Pia Jessen bruger Aula som et dialogforum med forældrene.

"Jeg prøver at køre det som en dialog, hvor man kan skrive ind, hvordan det går i en lang klassetråd med alle forældre på. Der er forældre, der ikke magter at høre, hvordan det går i andre familier, så står de af", siger Pia Jessen.

Hver dag skriver hun i Aula, at nu er filmen lagt op.  

"I starten lagde jeg filmen på Aula. Men det kunne forældre ikke få til at fungere, så nu lægger jeg den op på Youtube og sender en besked i Aula om, at nu er den der".

(Artiklen opdateret 1/4 2020 kl. 15:20)

I Varde Kommune er der krav om, at lærerne og børnehaveklasselederne taler med eleverne en gang om ugen. Desuden har Pia Jessen besluttet at holde online klassemøde en gang om ugen. Foreløbig har hun kun prøvet det en gang.

"Vi holder det hver uge normalt i klassen, hvor alle børn kan sige noget om, hvordan de har det. Online snakkede vi om, der var noget, de savnede. Vi fik kigget hinanden i øjnene. Der er 18 i klassen, og vi var 11. Vi blev enige om, at det er godt at gøre hver uge. Inden klassemødet havde jeg skrevet ud og bedt dem forberede et oplæg på et minut, hvor de talte om, hvordan de havde det". 

 

Sådan hjælper du eleverne igang med piktogram-adgangskode til Unilogin 

Klasseundersøgelse af nødundervisning

Efter den første uge med nødundervisning sendte Pia Jessen en spørgeskemaundersøgelse ud til forældrene for at få en pejling på, hvordan det gik.

"Jeg havde brug for at få respons. Jeg kan jo føle, at det går ok, men i virkeligheden ved jeg ikke, om det fungerer det i familierne. Der fik jeg eksempelvis at vide, at nogle forældre ville nøjes med at forholde sig til mine beskeder og ikke andre forældres. Jeg kunne se, at forældrene vidste, at der var en forventning til, at de kigger på de portaler, hvor jeg lægger opgaver ud. Jeg har fået gode tilbagemeldinger, og nu justerer vi det", siger Pia Jessen, som også blev mere opmærksom på, at forældrene er pressede.

"Vi skal passe på, at vi ikke bombarderer forældrene helt vanvittigt. Det er forskelligt, hvordan familierne klarer at få revet de her uger ud af kalenderen i de her uger.  Det er et stort puslespil at skulle være sammen så mange timer, og der er ingen legekammerater".

Pia Jessen anbefaler forældrene at tage børnene med i de praktiske ting, som madlavning og rengøring.  

"Det skal ikke bare være skærmtid. Inddrag børnene i nogle af de gøremål, som vi alligevel går og gør".

Blog: En hilsen fra hjemmekontoret