Simon Calmar Andersen og hans kollega Helena Skyt Nielsen kan have været i god tro i 2013, men siden er der kommet nye retningslinjer for brug af forskningsdata.

Nu har styrelsen indskærpet reglerne for forskningsdata over for to professorer

Styrelsen for It og Læring har nu indskærpet over for to professorer, at data om de nationale test kun må bruges til det aftalte formål. Efter Simon Calmar Andersens bedste overbevisning brugte han og kollegaen data fra it-nedbruddet i 2010 til det formål, de blev udleveret til.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Styrelse nægtede forsker adgang til nationale test-data, men vender nu på en tallerken

Ligesom professorerne Simon Calmar Andersen og Helena Skyt Nielsen vil viceinstitutleder for forskning på DPU, Aarhus Universitet og leder af Nationalt Center for Skoleforskning Christian Christrup Kjeldsen forske i de nationale test ud fra den hypotese, at det må kunne lade sig gøre at give lærere, elever og forældre mere præcise tilbagemeldinger end i dag.

Christian Christrup Kjeldsen bad derfor i efteråret om adgang til blandt andet data fra it-nedbruddet i testene i 2010, men det afviste Styrelsen for It og Læring med den begrundelse, at disse data ikke er en del af databeredskabet til fri forskning.

Nationale test: Da 'ikke statistisk signifikant' blev til 'markant' fremgang 

Det undrede Christian Christrup Kjeldsen sig over, da der har været udgivet analyser internationalt på baggrund af dataene af danske forskere. Hertil svarer styrelsen, at dataene alene er blevet brugt i forbindelse med en evaluering af de nationale test, som Rambøll og forskere fra Økonomisk Institut på Aarhus Universitet gennemførte for Børne- og Undervisningsministeriet i 2013.

"Efterfølgende har en eller flere forskere fra Økonomisk Institut tilsyneladende brugt data til fri forskning, men dette er sket uden forudgående ansøgning om lov til at bruge data til andre formål end det først aftalte", forklarer en chefkonsulent i afslaget til Christian Christrup Kjeldsen.

Forsker: Vi har brugt dataene til det rette formål

Det er professorerne Simon Calmar Andersen og Helena Skyt Nielsen fra Institut for Økonomi på Aarhus Universitet, som har forsket i nedbrudsdataene.

"Efter min bedste overbevisning har vi brugt dataene til det formål, de blev udleveret til, nemlig til at undersøge, hvad it-nedbruddet i 2010 betød for, hvordan eleverne klarede sig efterfølgende. Dataene blev udleveret til det formål, og det brugte vi dem til", siger Simon Calmar Andersen.

Efter at folkeskolen.dk har søgt aktindsigt i korrespondancen mellem Styrelsen for It og Læring og en række forskere, som har bedt om adgang til data fra de nationale test, og derefter har fulgt op med en række spørgsmål om afslaget til Christian Christrup Kjeldsen, har styrelsen foretaget en kovending, så nu kan lederen af Nationalt Center for Skoleforskning alligevel få adgang til de efterspurgte data.

Sagen afstedkommer samtidig, at Styrelsen for It og Læring indskærper retningslinjerne for brug af udleverede data over for Simon Calmar Andersen og Helena Skyt Nielsen.

Forskerne har ikke nødvendigvis snydt sig til data

"I forhold til de to forskere (Simon Calmar Andersen og Helena Skyt Nielsen), som ifølge Christian Christrup Kjeldsen har forsket i data fra it-nedbruddet, kan det oplyses, at vi over for de pågældende har indskærpet styrelsens retningslinjer gældende fra 2016, at data, som er blevet stillet til rådighed i forbindelse med konkrete bestillingsopgaver for ministeriet, eller til et specifikt forskningsformål, ikke må benyttes til efterfølgende fri forskning eller til nye forskningsformål - uden en ny tilladelse hertil", skriver styrelsen til folkeskolen.dk.

Foreløbig har de to forskere fået beskeden telefonisk, men styrelsen sender dem også en e-mail om det.

Indskærpelsen betyder ikke nødvendigvis, at Simon Calmar Andersen og Helena Skyt Nielsen snød på vægtskålen, da de valgte at forske i nedbrudsdata. Som nævnt blev dataene udleveret til den evaluering af de nationale test, som Rambøll og forskere fra Økonomisk Institut på Aarhus Universitet gennemførte i 2013, og i svaret til folkeskolen.dk skriver Styrelsen for It og Læring om retningslinjer gældende fra 2016.

Simon Calmar Andersen ønsker ikke at kommentere på indskærpelsen.

"Jeg må tale med styrelsen om det for at undgå misforståelser - det vil jeg ikke forsøge at gøre gennem pressen", meddeler han.

Fortalere for de nationale test trækker sig fra konference med Kreiner og Bundsgaard