Hæftet indeholder grundige beskrivelser og forklaringer fra de håndværk og design-lærere, som har deltaget i projekterne.
Ny inspiration til samarbejde med erhvervsskoler og museer i h&d
Otte samarbejdsforløb mellem håndværk og design-klasser og museer, erhvervsliv og erhvervsskoler ligger klar i et nyt inspirationskatalog til lærerne. Det er resultatet af et to-årigt udviklingsprojekt, der skal fremme unges interesse for det gode håndværk.
Håndværk i Folkeskolen har arbejdetud fra forskellige samarbejdsmodeller
1 Museet står for undervisningen med egne håndværkereeller kulturformidlere
2 Museet i samarbejde med en erhvervsskole mederhvervsskolens undervisere
3 Museet i samarbejde med en privat håndværker
4 Museet i samarbejde med kommunen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udviklingsprojektet Håndværk i Folkeskolen handler om at få børn og unge til at interessere sig for det gode håndværk og samtidig inspirere til nye undervisningsmuligheder i faget håndværk og design.
Siden 2017 har en håndfuld pilotprojekter sat fokus på materialer, teknikker og bygningskultur landet rundt. Et af pilotprojekterne bestod fx i, at 6. klasser fra Kildedamsskolen og Katrinedalsskolen i Holbæk tog del i maler- og tømrerfag på EUC Nordvestsjælland og i Andelslandsbyen Nyvang. Her var der fokus på praktiske øvelser, hvor eleverne planlagde og byggede kaninbure, sæbekassebiler og kongespil.
Nyt projekt: Folkeskoler og erhvervsskoler skal sammen gøre skolen mere praksisfaglig
"Bare det at se sine elever 'shine' og hjælpe hinanden på kryds og tværs, og at se nogle af dem, der ikke fylder så meget derhjemme, pludselig vokser med 20 cm i et projekt som dette her", fortæller deres lærer på Katrinedalskolen Mille Senniksen.
Hun er ikke i tvivl om, at projektet har flyttet noget for hendes elever.
"Det har givet både drenge og piger et helt nyt syn på kønsroller og en hel masse i forhold til: hvad kan jeg tænke mig at lave, når jeg går ud af skolen".
Udvikiklingsprojektet, der har haft Nationalmuseet og RealDania som hovedsamarbejdspartnere, begyndte faktisk med et pilotprojekt helt tilbage i 2016, hvor Frilandsmuseets håndværkere byggede et hus sammen med elever fra Østerfarigmagsgades Skole i København.
Klassen blev ugen igennem delt op i små hold på syv og kom gruppevis i lære som henholdsvis murer, tømrer, maler og tækker. Ingen af børnene havde nogen sinde før prøvet at pudse en mur op, bære mørtelspande, binde et neg eller anvende de mange specialiserede redskaber, som håndværkere bruger til dagligt. Det lagde kimen til det store samarbedjsprojekt.
Alle forløbene er grundigt beskrevet i hæftet, som kan findes via linket herunder.