Lærerformand Anders Bondo Christensen og KL-formand Jacob Bundsgaard sad sammen og lyttede til kommissionens fremlæggelse og kommenterede den over for pressen. Men det er fortsat Michael Ziegler (bagved) der skal forhandle på KL's vegne, svarede Jacob Bundsgaard på folkeskolen.dk's spørgsmål.

Se pressemødet: Her er fem punkter, en arbejdstidsaftale skal adressere

Formand for Lærerkommissionen har netop præsenteret de fem punkter, komissionen mener, at en arbejdstidsaftale mellem lærerne og KL skal adressere.

Offentliggjort

Forhandlinger om arbejdstid iforåret

Arbejdstids­kommissionens ­rapportoffentliggøres mandag 16. december. Dagen efter er der stormøde forlærernes tillidsrepræsentanter i Odense.

5. februar har DLF indkaldt til ekstraordinær kongres, hvorlinjen for arbejdstidsforhandlingerne bliver udstukket.

Arbejdstidsforhandlingerne, såkaldte periodeforhandlinger,begynder i marts, og der forventes et forholdsvis kortforhandlingsforløb.

Hvis parterne i løbet af 2020 ikke bliver enige om enarbejdstidsaftale, går de almindelige overenskomst­forhandlinger igang sidst på året.

I april 2021 udløber den nuværende overenskomst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er kommissionens bud på en ny arbejdstidsaftale

Formand for Lærerkommissionen Per B. Christensen har netop præsenteret fem punkter, som en kommende arbejdstidsaftale mellem KL og Lærernes Centralorganisation efter kommissionens vurdering skal  adressere:

  • Sammenhæng mellem tid og opgaver - eller forberedelse og undervisning
  • Lærerne/personalet skal have større indsigt i skolens planlægning
  • Den enkelte lærer skal opleve en hensigtsmæssig og gennemskuelig opgavefordeling for den enkelte. De fleste lærere ønsker ikke millimeterretfærdighed, men vil opleve at blive behandlet fair i forhold til kollegerne
  • Balance mellem skolen som organisation og den enkelte i forhold til, at lærerne selvfølgelig skal være til stede på skolen, når opgaven kræver det, herunder teamsamarbejde og andre former for samarbejde, men at det måske ikke er al lærerens egen forberedelse, der behøver foregå på skolen
  • Spørgsmålet om centrale kontra lokale løsninger. Kommisionen kan se, at lokalaftaler har positiv betydning for lærernes arbejdsmiljø og opfattelse af blive anerkendt uafhængig af det konkrete indhold - hvad enten det så er fordi, den er 'lokal' eller fordi det er en 'aftale'.  

Kommissionen har dog ikke kunnet se, hvad en aftale skal indeholde for at have effekt - man har fx ikke kunnet påvise nogen effekt af et loft over lærernes undervisningstid.

Per B. Christensen anbefaler KL og Lærernes Centralorganisation at tage ved lære af det gode samarbejde i Lærerkommissionen, hvis medlemmer har lænet sig mod hinanden undervejs. 

Sødt ment

"Det har ikke været vores hensigt at komme med en helt ny fix og færdig arbejdstidsaftale. Men det er råd, der er sødt ment. Det er råd, der er så tilpas præcise, fordi KL's og LC's muligheder for at formulere de samme ting har været en lille smule fraværende, hvis jeg skal sige det diplomatisk".

Resurser og inklusion af sårbare børn i skolen fylder rigtig meget ude i skolen, har Lærerkommissionen kunnet konstatere. Og hvad resurserne angår, henviser Per B. Christensen til lands- og kommunalpolitikerne. Og kommissionen har haft en helhedsperspektiv og ikke kun set på arbejdstid, forklarer han. 

Kommissionen har besøgt 25 skoler, trukket på forskningen og selv gennemført flere undersøgelser for at få et videngrundlag for sine anbefalinger.

"Vi har prøvet at være kreative og finde på løsninger, ikke på en akse med KL i den ene ende og LC i den anden. Vi var tvunget til at komme med nye ideer", forklarer han og roser de dygtige lærere og ledere, de har mødt undervejs.

"Det har været en hård omgang, men nu det parternes tur. Læs vores rapport grundigt, prøv at læn jer mod hinanden for at finde løsninger og anerkend hinandens mål me en ny arbejstidsaftale - se muligheder i det samarbejdsspor, vi har beskrevet som noget reelt nyt", lød det fra Per B. Christensen, som fremhæver, at kommissionen har anbefalinger i tre spor - input til en central arbejdstidsaftale, anbefalinger til udvikling af lærerprofessionen og anbefalinger til at styrke skoleledelsen.

Bondo: Spændende at skulle aftalebasere et samarbejdsspor

Efter præsentationen af anbefalingeren, takkede formand for Lærernes Centralorganisation Anders Bondo Christensen for kommissionens indsats, og også han lagde vægt på samarbejdssporet som det vigtige nye. Han fremhævede, at det er en udfordring at skulle aftalebasere sit samarbejde.

"Men lige præcis at samarbejde har vi nu øvet os på i 1½ år, så vi har en vist øvelse. Men nu bliver det noget helt andet. Det bliver spændende, og kommissionens analyse viser, at de steder, hvor samarbejdet fungerer, der har man en bedre skole og bedre rammer - og det er jo en god begrundelse", fremhævede han i sin replik og lovede, at han og KL-formand Jacob Bundsgaard har lovet hinanden denne gang at starte med at tænke højt frem for at komme og præsentere hver sine løsninger. 

Såvel Bundsgaard som Bondo går ind til forårets forhandlinger med et klart mål om at lykkes og have en arbejdstidsaftale klar før overenskomstforhandlingerne i 2021.

Jacob Bundsgaard sagde, at det bliver formand for KL's Løn- og Personaleudvalg Michael Ziegler, der bliver KL's topforhandler ved arbejdstidsforhandlingerne, der begynder 1. marts. Men Jacob Bundsgaard understregede, at han vil følge forhandlingerne tæt.  

"Det er ikke nogen nem opgave herfra. Ud fra det overordnede blik på anbefalingerne, så er der noget, som vi synes er rigtig spændende, som vi kan se os i, men der er også nogle ting, som vi ved, der kommer til at kræve noget diskussion", siger Jacob Bundsgaard.

 

Højesteretsdommer i kommissionen: Holdningerne fra begge sider har været overraskende stejle