Debat
For flere at de sårbare unge er det ikke en mulighed at være på en efterskole, skriver skolelederen.
Foto: Gettyimages/AlexLinch
Skoleleder: En gruppe bliver ramt hårdt, hvis vi afskaffer 10. klasse
Det vil være et utilgiveligt tab for samfundet, hvis uddannelsesreformen medfører, at vi ikke understøtter alle unge til at gennemføre en uddannelse. Her spiller 10. klasse en afgørende rolle, skriver skoleleder Lisbet Collett-Overgaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Flere unge vil blive
presset direkte ind i en videregående uddannelse uden den nødvendige
forberedelse og afklaring, hvis regeringen afskaffer 10. klasse. Det vil uden
tvivl føre til skuffelse og frafald på ungdomsuddannelserne.
I dag fungerer 10. klasse
som en afgørende transition fra grundskolen til erhvervsuddannelser og
gymnasiale uddannelser. Det er et vigtigt år, hvor de unge får mulighed for at
dykke dybere ned i fag og fællesskaber, som de brænder for. Her kan de også
blive afklarede på deres fremtidige uddannelsesvalg. Desværre er det ikke alle
unge, som vil få muligheden for at tage et år i 10.-klasse i fremtiden, selvom
de har brug for det.
Falder uden for gruppen
På mit lokale, kommunale
10. Klassecenter, hvor jeg er skoleleder, kommer unge, der har vidt forskellige
forudsætninger, skolehistorikker og socioøkonomiske
vilkår med sig i rygsækken. Fælles for dem er dog,
at de alle har oplevet faglige, personlige eller sociale udfordringer gennem grundskoleforløbet.
Det har vanskeliggjort, at de efter 9.-klasse var parate og afklarede frem mod
en ungdomsuddannelse.
De fleste af disse unge
vil med uddannelsesreformen ikke have mulighed for at få et år i 10. klasse,
hvor der er tid, hjælp og mulighed for fordybelse, afklaring og kompetenceløft,
enten fagligt eller socialt, fordi de på flere måder falder uden for gruppen,
der går på efterskole.
Ifølge regeringens nye uddannelsesreform
er det netop kun på efterskoler, det fortsat vil være muligt at tage en
10. klasse. Det gælder bare ikke for mange af de elever, jeg arbejder med. De
har ikke nødvendigvis økonomien eller forudsætningerne til at indgå i livet på en
efterskole.
Det vil være et utilgiveligt tab for samfundet, hvis
uddannelsesreformen medfører, at vi ikke understøtter alle unge til at
gennemføre en uddannelse og
siden hen mestre arbejdslivets krav og rammer. Vi har brug for den kulturelle
diversitet på alle ungdomsuddannelser og fremtidige jobs.
Sårbare unge
De sidste år har cirka
85 procent af de unge, som går i 10.-klasse på mit lokale 10. klassecenter,
været tosprogede. På efterskolerne er andelen af elever med en anden etnisk
baggrund fra et ikkevestligt land nede på 1,9-1,4
procent. Jeg er bekymret for,
at tosprogede unge bliver udelukket fra muligheden for at kunne kvalificere sig
til videre uddannelse og job.
Med uddannelsesreformen ønsker regeringen at samle flere
uddannelser, så vi kan tilbyde de unge et større, bedre og mere effektivt
uddannelsestilbud. I min hverdag som leder af et 10. klassecenter oplever jeg en
stigende tendens til, at flere unge har et øget behov for mindre skoletilbud,
nedsatte krav om konstant præstation samt nære og trygge relationer. Det er ofte
sårbare unge, som udtrykker behov for ro til at finde balancen i sig selv samt
have tid til fordybelse. Jeg er nysgerrig på, hvordan disse unge med den nye
uddannelsesreform vil kunne få muligheden for et ekstra år i 10. klasse.
For flere at de sårbare unge er det ikke en mulighed at være
på en efterskole, da de har behov for forældrenes opbakning og støtte til at
komme gennem dagen og opretholde en struktur.
Sidste skoleår havde omkring 48 procent af de unge i mit 10.
klassecenter særlige vilkår til afgangsprøverne, hvilket skyldes ordblindhed og
andre dokumenterede udfordringer. Jeg oplever, at mange unge indhenter faglige
huller og ikke mindst det sociale ungdomsliv, når de får muligheden hos os.
Samlet set er 10.-klasse en
essentiel del af vores uddannelsessystem. Det giver de unge tid og plads til at
finde ud af, hvad de vil, og forbereder dem bedre på de udfordringer, der
venter. Jeg er af den klare overbevisning, at 10. klasse fortsat skal være et
tilbud for alle unge på tværs af kulturer, økonomiske midler og forudgående
forudsætninger. Lad os bevare og forbedre 10.-klasserne i stedet for at
afskaffe dem.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk