I årets Education at a glance-rapport står der 'a' for ikke-anvendelig data eller 'm' i betydningen 'data mangler' ud for Danmark i mange statistikker

Danske elever har OECD's næstlængste skoledag

Kun i Australien går eleverne længere tid i skole end i Danmark, viser ny rapport. Skoledagens længde forventes at være et af hovedelementerne i et udspil som regeringen præsenterer netop nu. Ifølge rapporten har danske skoler begrænset indflydelse på undervisningen. Mange nøgletal mangler for Danmark.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danske skoleelever bruger ganske meget tid i klasseværelset, hvis man skal tro den årlige Education at a glance-rapport fra OECD.

Mens en elev i et OECD-land gennemsnitligt modtager 7.533 timers obligatorisk undervisning i løbet af sin skoletid, er tallet for Danmark helt oppe på 10.960 timer.

Det overgås kun af Australien, hvor eleverne kan se frem til 11.000 timers undervisning.

Regeringen kommer i dag med et nyt udspil på folkeskoleområdet, hvor foreslaget er, at eleverne skal have 1,8 færre timer om ugen. Men selv med færre timer, vil Danmark ligge langt over OECD-gennemsnittet. 

Opgør med folkeskolereformen? Regeringen spiller ud i morgen

Stor lokal medbestemmelse - men ikke på undervisningen

I regeringens udspil forventes det også, at folkeskoler i alle kommuner kan eksperimentere med friere rammer. Også på det punkt stikker danske skoler ud i forhold til andre lande.

Ifølge rapporten bliver lidt over halvdelen af alle beslutninger vedrørende udskolingen taget på kommune- eller skoleniveau. Det er over OECD-gennemsnittet.

Men den lokale medbestemmelse begrænser sig til beslutninger angående personalesammensætning og resurseforbrug. Når det kommer til organisering af selve undervisningen, er skolerne begrænset af meget snævre statslige rammer.

Helt præcist 17 procent færre beslutninger omhandlende organseringen af undervisningen har kommuner i Danmark hjemmel til at træffe sammenlignet med gennemsnittet i de 34 andre OECD-lande.

"Skoleautonomien er mere skæv med overvægt på forvaltning af personale og resurser end i de fleste andre OECD-lande", konkluderer rapporten.

Hvor mange elever er der per lærer i Danmark? Hvor meget af bruttonationalproduktet bruges på folkeskolen? Hvor meget underviser danske lærere i sammenligning med andre lande?

De spørgsmål bliver man ikke klogere på ved at læse årets Education at a glance-rapport. Tallene mangler simpelthen for Danmark.

Sidste års Education at a glance-rapport viste, at danske lærere fra 2014 til 2015 gik fra 663 til 784 klokketimers undervisning per skoleår. Det vil sige en stigning med indførelsen af skolereformen med 121 timer årligt.

Rapport: Hver dansk lærer har fået 121 undervisningstimer mere om året

Hvordan det siden da er gået med undervisningstimetallet, bliver man ikke oplyst om i årets Education at a Glance-rapport.

I mange tabeller står der i hver kollone 'a' eller 'm' ud for Danmark. Førstnævnte betyder, at dataen ikke er anvendelig, sidstnævnte at den mangler.

Ifølge årets rapport var det i 2017 lovbestemt, at danske lærere skal arbejdei 1680 timer om året, 32 timer mere end OECD-gennemsnittet. Men hvor meget af den tid, der går med undervisning, fremgår altså ikke.

(Opdateret 12/9 kl. 13.00:)

Undervisningsministeriet oplyser, at der har været problemer med årets dataindberetning, fordi valideringsprocessen har været usædvanligt omfattende.

"Det er vigtigt for ministeriet, at rapportens tal er tydeligt sammenlignelige, så konklusionerne kan anvendes til analyse af mulige indsatsområder. Udfordringerne med indberetningen betyder, at mange af de danske tal ikke er nået at komme med i den trykte version. OECDs database (OECD.stat) vil dog blive opdateret med de danske tal hurtigst muligt", skriver ministeriet til folkeskolen.dk