Store skoler og små klasser giver bonus i test
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De norske nationale test, som i parentes bemærket tester elevernes kundskaber i de testede fag meget bredere end de danske, klarer Oslo-eleverne sig bedst - også i forhold til Norges øvrige storbyer. De allermindste kommuner med under 2.500 indbyggere sakker bagud, og tilsyneladende handler det i høj grad om skolestørrelse - de små kommuner med store skoler klarer sig nemlig bedre i statistikken end små kommuner med små skoler.
De to statistikere Hans Bonesrønning og Jon Marius Vaag Iversen har analyseret dataene fra de nationale test i 2008 og konstaterer, at Oslo-elevernes særstatus gælder både elever med højtuddannede og elever med lavtuddannede forældre og både norskfødte og indvandrere. Samtidig er det Oslo, der har det mest udviklede resultatstyringssystem af de norske storbyer, mens Kristianssand er kommet kortest med implementeringen af resultatstyring og samtidig har de dårligste testresultater af storbyerne. Men forskerne understreger, at datamaterialet ikke er solidt nok til at slutte, at Oslo-elevernes relative succes skyldes byens resultatstyring af grundskolen.
Forskerne konstaterer ligeledes, at blandt de små kommuner, som altså ligger dårligst i prøvestatistikken både for 2007 og 2008, klarer kommunerne med få store skoler sig bedst. Forskerne er dog ikke overbeviste om, at store skoler nødvendigvis giver højere kvalitet - det kan også være, at de små kommuner, som har de mest velfungerende skolevæsener, også er dem, som har været mest optaget af at rationalisere skolestrukturen.
Forskerne har haft særligt fokus på amtet Sogn og Fjordane, som har klaret sig usædvanlig godt i de nationale prøver både i 2007 og 2008, især i 8. klasse. Succesen lader sig ikke umiddelbart forklare gennem de statistiske data, men interview med områdets skolechefer tyder på, at det handler meget om lærerne. Skolecheferne er særdeles godt tilfredse med lærernes kompetencer og har meget fokus på efteruddannelse af lærere, ligesom der er blevet arbejdet med tidlig indsats på læse- og skriveområdet siden 2000.
»Prestasjonsforskjeller mellom skoler og kommuner: Analyse av nasjonale prøver 2008« kan hentes på utdanningsdirektoratet.no