Sådan bliver du ikke fastansat

Otte bud på hvad du bør lade være med at gøre, hvis du som vikar på en folkeskole gerne vil fastansættes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bluff om dine kvalifikationer

Under ansættelsessamtalen og de første dage i jobbet kan du måske bluffe, at du ved alt om at være klasselærer eller er supergod til at undervise i matematik på mellemtrinnet, men det bliver helt sikkert opdaget i løbet af et længere vikariat, hvis ikke det er tilfældet. Når det sker, taber du troværdighed og dermed point i forhold til at få et fast job på skolen.

Fedt for ledelsen

En positiv og imødekommende holdning i forhold til både ledere og kolleger er ikke af vejen, men fedteri giver en klistrende fornemmelse og dermed et dårligere tal i karakterbogen. Er du nervøs for, at ledelsen ikke opdager dine kvalifikationer, kan du bede om et møde, hvor du kan fortælle om, hvordan det går på jobbet, og om hvordan du gerne vil udvikle dig som lærer.

Kør sololøb

Det er fint at være dygtig og at vise, hvad du kan, men i skoleverdenen handler det nok så meget om at kunne samarbejde. Hvis du virker ufleksibel og uvillig til at være med til at sætte og siden følge fælles mål, kan det nemt trække fra i bedømmelsen.

Sats alene på forholdet til ledelse og kolleger

Dårlig idé. De ledere, vi har snakket med, peger på, at det afgørende for en lærer er relationerne til eleverne. Hvis du falder igennem i timerne, nytter det ikke noget, at teamsamarbejdet fungerer, eller at det kollegiale er i orden.

Skjul problemer

Har du svært ved at tackle en bestemt situation i en klasse, eller er forholdet til nogle forældre ved at køre skævt, bør du stå åbent frem og søge hjælp enten hos kolleger eller ledelse. Det er kutyme på de fleste skoler og gør det meget nemmere at få tilværelsen som lærer til at fungere.

Brug dig selv 100 procent

Det er godt at være engageret i jobbet og at gå aktivt ind i de opgaver, som det byder på, men hvis du bruger alt, hvad du har i dig, og tænker skole i de fleste af døgnets timer, er der en stor risiko for at brænde ud. Sørg for at kunne komme på afstand af jobbet, så kan du lade op til nye udfordringer.

Tag en sygedag, når du har lyst

Er du syg, skal du ikke møde på arbejde, men melder du dig syg for et godt ord, er det en belastning både for dine kolleger og for skolen som sådan. Er det ledelsens indtryk, at du er meget fraværende på et tyndt grundlag, vil det kunne betyde, at du ikke får buddet, hvis der bliver slået et fast job op.

Sørg for at ligne de andre lærere

Det er ikke positivt at efterligne kollegerne og undgå at skille sig ud. De fleste skoleledere vil gerne have, at nyansatte er med til at udvikle skolen ved for eksempel at komme med nye ideer og forslag eller ved at tage initiativer, som kollegerne eller ledelsen ikke har overvejet. |

Tak til afdelingsleder Louise Schmidt, Landsbyordningen Ejer Bavnehøj, og afdelingsleder Lars Haagendal, Frederiksborg Byskole, for inspiration til de otte bud.