Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan har du det med at få andre til at arbejde for dig?
1. Jeg føler det grænseoverskridende at bede andre om at arbejde. *
2. Jeg har det godt med at bede andre om at arbejde. **
3. Jeg vil helst selv. ***
Hvordan håndterer du konflikter?
1. Jeg har tendens til at udsætte - eller helt undgå - de kritiske samtaler. ***
2. Jeg tager fat i problemerne, men først efter en grundig vurdering af situationen. *
3. Jeg tager hurtigt fat i ubehagelige og kritiske ting på en konstruktiv måde og konfronterer mine medarbejdere. **
Hvordan har du det med indimellem at skulle være upopulær hos dine medarbejdere?
1. Jeg vil ikke være populær. *
2. Jeg tøver ikke med at træffe en ubehagelig eller upopulær beslutning, som jeg anser for rigtig eller principiel. **
3. Jeg har det uhyre vanskeligt med indimellem at være upopulær. ***
En af dine dygtige medarbejdere er altid kritisk og tvær og rynker på næsen af det, du siger.
1. Du holder en samtale med medarbejderen og siger, at du ikke kan acceptere den attitude. Du beder hende ændre adfærd og giver hende en advarsel. *
2. Du holder en samtale, hvor du tilbyder at hjælpe pågældende, så hendes adfærd kan ændres. ** 3. Du gør ingenting. ***
Jeg kan sagtens fortsætte med at være ven - eller uven - med mine tidligere kolleger, selv om jeg nu er deres chef.
1. Ja. Så længe jeg er bevidst om, at mine venskabelige relationer ikke påvirker mine beslutninger i forhold til mine medarbejdere. **
2. Nej. Alle beslutninger skal baseres på saglighed og ikke venskaber. *
3. Jeg laver ikke om på eller tager forholdsregler i forhold til mine venskaber med mine kolleger. ***
Hvordan har du det med at rose andre?
1. Jeg har det godt med at give ros til mine kolleger og gør det ofte. **
2. Jeg vil gerne rose mine kolleger, når de gør det godt. Men synes det er svært. *
3. Jeg giver næsten aldrig ros, men fortæller, når der er begået fejl. ***
En medarbejder kommer ofte for sent og går tit hjem med hovedpine i løbet af dagen. Du har allerede haft flere samtaler med vedkommende. Hvad gør du?
1. Du gør intet - håber, at det løser sig selv. ***
2. Du tager endnu en samtale med John og håber, at det denne gang giver et positivt resultat. *
3. Du fokuserer på de andre medarbejderes trivsel og gør, hvad du kan for at aflaste. Du arbejder altså selv mere for at få det til at hænge sammen. **
Hvilken type opgaver starter du typisk dagen med?
1. De vigtige opgaver - dem, som får store konsekvenser, hvis ikke jeg løser dem. **
2. Opgaver, som jeg bør løse, men som ikke er så vigtige. *
3. De opgaver, som haster mest. ***
Hvordan interagerer du med dine omgivelser?
1. Jeg afsøger konstant omgivelserne for stemninger og for relationer, der ikke fungerer. **
2. Jeg er opmærksom og nærværende, når situationen kræver det, uden konstant årvågenhed. *
3. Jeg er opmærksom, når nogen gør mig opmærksom. ***
Hvad gør du, hvis du står over for at skulle gennemføre noget, du ikke er enig i?
1. Jeg gennemfører opgaven. *
2. Jeg fortæller, at jeg ikke er enig, og nægter at samarbejde om en gennemførelse af opgaven. **
3. Jeg vil tilkendegive min utilfredshed og komme med alternativer. Lykkes det ikke, vil jeg gøre alt for, at opgaven gennemføres succesfuldt. ***
4 eller flere **
Måske er du allerede skoleleder eller på vej mod et ledelsesjob? I hvert fald tyder dine svar på, at du evner at prioritere de opgaver, som er vigtigst, når man skal være en leder for en større medarbejdergruppe.
4 eller flere *
Måske har du ikke lyst til at være leder, men du har potentiale, og hvis du er interesseret, kunne du jo prøve at melde dig til en førleder-uddannelse eller starte med at melde dig til at påtage dig mindre ledelsesopgaver.
4 eller flere ***
Ledelse er nok ikke noget for dig - du trives formentlig bedst med selv at tage dig af tingene frem for at delegere opgaver til andre.
For sjov-testen her er udarbejdet af månedsmagasinet Undervisere med hjælp fra konsulent Pernille Bekker fra Væksthus for ledelse.