Resolutioner og vedtagelser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Resolution: Kongressen støtter menneskerettighederne
Menneske- og fagforeningsrettighederne overtrædes systematisk af regeringerne i mange lande. Dette rammer også ansatte og tillidsvalgte i lærerorganisationer. I lande så forskellige som Guatemala, Etiopien og Tyrkiet er det forbundet med stor fare at agere på vegne af lærere. Der er oftest tale om fængslinger uden legitim begrundelse - men i nogle tilfælde også om tortur og forsvindinger. I Colombia rapporterer menneskerettighedsorganisationer om 33 dræbte repræsentanter for lærerorganisationer alene i 2006. Danmarks Lærerforening reagerer ved at skrive til de pågældende regeringer og opfordre dem til at efterleve internationalt vedtagne rettigheder. På samme måde opfordres den danske regering at gøre de ansvarlige nationale regeringer løbende opmærksomme på, at Danmark ikke accepterer tilsidesættelse af lærerorganisationers og lærerrepræsentanters ret til at arbejde for demokratiske rettigheder og rimelige forhold for lærere og elever i skolen.
Resolution: Giv velfærd til borgerne
Kommunalpolitikerne opfordres til at bruge budget 08 fremadrettet til mere velfærd for borgerne. Kvaliteten i servicen på børne-, ældre- og skoleområdet skal vægtes. Det kræver tid til arbejdet og muligheder for at udføre det. Gives det, har man også de dygtige, motiverede og engagerede medarbejdere, der kan gennemføre kerneopgaverne i et moderne velfærdssamfund.
Kongresvedtagelse: Styrk sundhedsindsatsen i kommunerne
Kommunerne har et ansvar for forebyggelse og fremme af sundheden blandt borgerne, medarbejderne, børnene og de unge i skoler og institutioner. Danmarks Lærerforenings medlemmer vil kunne kvalificere kommunernes sundhedsindsats til gavn for alle. Danmarks Lærerforening skal arbejde for, at kommunerne i højere grad inddrager de kvalifikationer og kompetencer, som professionsbachelorer i ernæring og sundhed har inden for det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde.
Resolution: Respekt om lærerfaget
Regeringen og KL står med ansvaret for at løse rekrutteringsproblemet til lærerfaget. Løsningen kan kun findes i samarbejde med Danmarks Lærerforening. Det markante fald i søgningen til læreruddannelsen er en udvikling, som de ansvarlige politikere må tage alvorligt. Det er helt afgørende, at lærerfaget bliver et attraktivt valg som fremtidig profession. Den enkelte lærers faglige og pædagogiske kvalifikationer er altafgørende for kvaliteten af elevernes undervisning. For det danske samfund er det derfor nødvendigt at have dygtige lærere. Det skal blandt andet ske ved: - At politikerne og arbejdsgiverne værdsætter lærernes arbejde og engagement i ord og handlinger - At læreruddannelsen bliver en femårig professionsrettet uddannelse på universitetsniveau med fokus på samspillet mellem fag, pædagogik og praktik - At læreruddannelsen sikres resurser, så uddannelsen kan gennemføres på et højt fagligt niveau - At lærerne sikres udviklingsmuligheder igennem hele deres jobforløb - At lærernes lønniveau hæves.
Resolution: Undervisningsministeren skaber kaos i skolen
De arbejdsvilkår, som undervisningsministeren og ministeriet har budt eleverne og lærerne efter vedtagelsen af ændringerne af folkeskoleloven i 2006, har været fuldstændig uacceptable. Der hersker usikkerhed om form, indhold og den praktiske afvikling af nationale test, obligatoriske prøver og elevplaner. Udmeldingerne til skolerne kommer alt for sent og er mangelfulde. Skolernes arbejdsbetingelser har under forløbet været præget af politiske hovsa- og skrivebordsløsninger, der slet ikke tager hensyn til skolernes virkelighed. Det kan kun ses som et udtryk for en manglende respekt for elevernes undervisning og lærernes professionalisme.
Resolution: Kommunerne skal tage ansvar for de svage elever
Kommunerne har det fulde ansvar for at sikre, at alle elever får et undervisningstilbud, der tager højde for deres behov. Vi konstaterer, at kommunerne ikke påtager sig dette ansvar. Alt for mange elever med særlige behov får ikke den undervisning, de har krav på. Det viser den store stigning i antallet af klagesager, hvor forældre har fået medhold. Skolen skal være rummelig. Det kræver, at forudsætningerne er til stede, og forskningsresultater viser, at normalklassen ikke nødvendigvis er det rigtige tilbud til alle elever. Rummelighed er i alt for høj grad kommet til at handle om at spare resurser. Reelt reducerer mange kommuner eksisterende specialundervisningstilbud under dække af et idealiseret rummeligheds- og inklusionsbegreb. Det går ikke alene ud over elever med særlige behov for støtte, men også alle andre elever. Det er utilfredsstillende for elever og forældre, men også for ledere og lærere. Det er en stor belastning for alle, når lærerne ikke har mulighed for at give hver enkelt elev den undervisning, der er behov for. Vi kræver, at kommunerne lever op til deres ansvar, så alle elever får den undervisning og støtte, de har krav på.
Resolution: Kvalitet bestemmes ikke af skolestørrelse
Der er ikke belæg for at hævde, at kvaliteten af undervisningen er afhængig af skolestørrelser. Det er rammebetingelserne, herunder ikke mindst økonomien, der er afgørende. Mange små skoler fungerer i miljøer, der kræver stor rummelighed af skolen og heraf følgende særlige undervisningsmæssige udfordringer. Såvel små som store skolers lærere og børnehaveklasseledere tilrettelægger en kvalitetsfyldt og differentieret undervisning målrettet skolens elever - og uafhængig af skolestørrelse.
Resolution: Fasthold og tiltræk lærere
Danmarks Lærerforenings krav til overenskomstfornyelsen lægger op til konstruktive forhandlinger om et resultat, som skal medvirke til både at tiltrække og fastholde den kvalificerede arbejdskraft og genskabe respekten for lærerarbejdet. Det betyder, at Danmarks Lærerforenings krav er et markant lønløft og arbejdsvilkår, der understøtter vores professionsansvar og mulighed for at levere god undervisning.
Resolution: Arbejdsmiljøet i folkeskolen skal forbedres
Vi kræver, at vore arbejdsgivere overholder lovgivningen og påtager sig ansvaret for, at vores arbejdsmiljø er sikkert og sundt, og vi forventer, at de skaber balance mellem resurser og opgaver. Arbejdstilsynets kontante udmeldinger vedrørende rummelighed, indeklima og det psykiske arbejdsmiljø i folkeskolen viser, at hverdagen på skolerne ikke er i overensstemmelse med lovgivningen. Det er vores arbejdsgiveres ansvar, at lovgivningen overholdes, og at arbejdsmiljøet er sikkert og sundt. Et godt psykisk og fysisk arbejds- og undervisningsmiljø er en forudsætning for god undervisning af høj kvalitet og gode resultater. Tillid, indflydelse, anerkendelse og tilstrækkelige resurser er meget væsentlige faktorer for forbedring af det psykiske arbejdsmiljø og for nedbringelse af sygefraværet. Godt indeklima, velindrettede og tidssvarende bygninger og lokaler med plads til forskellige undervisningsformer er vigtige forudsætninger for et godt fysisk arbejdsmiljø. Der er brug for en langt større indsats vedrørende både læreres og elevers arbejdsmiljø.